Dissidenten

In het middelpunt van Jonathan Lethems nieuwe roman staan twee buitengewone vrouwen. Rose Zimmer - 'De Rode Koningin van Sunnyside Queens' - is een ouderwetse communiste die met haar wrede persoonlijkheid en dwingende overtuigingen de buurt en haar familie terroriseert. Haar even briljante als koppige dochter Miriam is al net zo'n gepassioneerde activist. Zij weet echter de verstikkende invloed van Rose te ontvluchten en omarmt de hippiecultuur van Greenwich Village. Beide vrouwen betoveren en boeien de mannen in hun leven: Albert Zimmer (de Joods-Duitse man van Rose), de schakende neef Lenny, en Cicero - de briljante zoon van haar zwarte minnaar. Miriam heeft twee mannen aan haar zijde: haar Ierse man Tommy en zoon Sergius. Al deze onvolmaakte, idealistische mensen worstelen met het volgen van hun eigen utopische dromen in een Amerika waar radicalisme wordt bekeken met ontsteltenis, vijandigheid of onverschilligheid. Terwijl de decennia verstrijken, krijgen we door Lethems buitengewoon levendig proza vat op een groot deel van de twintigste eeuw én op de verschillende generaties Zimmer. Want uiteindelijk schuilt in het hart van deze pulserende Great American Novel een roman over familieverhoudingen en liefde.

Is Dissidenten het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Dissidenten