Englandspiel ontmaskerd

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

In 1942 en 1943 werden 43 uit Engeland gedropte agenten bij hun neerkomen in Nederland terstond door de Duitsers gearresteerd. Toch hadden deze agenten door het weglaten van hun security check de Britten gewaarschuwd. Vrijwel alle agenten werden door de Duitsers vermoord. Over dit geruchtmakende en schokkende Englandspiel is al veel geschreven. L. de Jong verklaart het uit incompetentie en blunders van de Engelse geheime dienst, maar Hoets, zelf tijdens de oorlog bij het inlichtingenwerk betrokken geweest, meent dat de Engelsen als misleidingmanoeuvre - terwille van de invasie - de geheime agenten doelbewust in handen van de Duitsers gespeeld hebben. Bewijzen kan Hoets zijn visie niet, maar het goed geschreven en goed gedocumenteerde relaas komt bijzonder geloofwaardig over. Temeer daar Hoets het gebeuren in Nederland vergelijkt met andere Britse misleidingsmanoeuvres, zoals in Frankrijk.

Uitgeversmaatschappij Ad Donker B.V.
01 januari 1990
02 maart 2021