Gesprekken met mijzelf in Auschwitz

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
In 1939, vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, had Letty Rudelsheim de mogelijkheid om per schip naar Israël te gaan. Zij stond haar plaats echter af aan een ander. Zoals zoveel anderen, dacht ook de joodse Letty dat zij in Nederland veilig zou zijn. Het verhaal dat volgt in onvoorstelbaar. Als zij moet onderduiken bij Fokje en Johan Bleeker besluit ze anderen te gaan helpen. Ze sluit zich aan bij de verzetsgroep van Willy en Joop Westerweel. Maar ze trapt in een val, opgezet door de Gestapo en een infiltrant uit de verzetsgroep.
In de hel van drie verschillende concentratiekampen weet zij keer op keer te overleven. Zij put moed uit de getallen die op haar arm getatoeëerd zijn. Die vormen, bij elkaar opgeteld het cijfer achttien, in de Hebreeuwse numerologie het symbool voor 'leven'.
In de ziekenbarak van Auschwitz zweert ze dat als ze overleeft, ze haar leven zal leiden volgens de pacifistische ideeën van Joop Westerweel.

Letty Ben-Heled-Rudelsheim woont in Jeruzalem.
Uitgeverij Kok