Gestoord

In Gestoord volgen we een jonge psychiater, Dr Raspe, die ervan droomt de gangbare psychiatrische methodes op hun kop te zetten. Geconfronteerd met de dagelijkse besognes en het leven in het psychiatrisch ziekenhuis, raakt hij evenwel zelf het spoor bijster. Het begrip waanzin wordt werkelijk op losse schroeven gezet, niet in het minst door de expressieve portretten van patiënten, psychiaters en de toegepaste behandelingen, van pscho- tot elektroschoktherapie. Wat is waanzin? Wat is gestoord en wie is er echt gek? Gestoord dompelt ons genadeloos onder in de beklemmende en angstaanjagende wereld van een gekkenhuis.

Rainald Goetz werkte korte tijd als psychiater maar toen hij begin dertig was liet hij dit beroep vallen in het belang van de literatuur. Al vanaf zijn debuut Gestoord mengde hij neo-expressionisme met sociaal realisme in de trant van Alfred Döblin en tegelijk verwant aan de nerveuze schrijfsels van beat- en popauteurs. Goetz maakte naam als scherpzinnig waarnemer van media en popcultuur, door zich zowel tot avant-garde filosofen als techno-dj’s te verhouden. Hij ontving meerdere literaire prijzen, waaronder de Georg Büchner Preis 2015. Goetz woont en werkt in Berlijn.

“ Dit boek is een mokerslag.” Die Zeit

“ Rainald Goetz is de meest belangrijke trendsetter in de Duitse literatuur.’ SZ

“ In vele passages bereikt Goetz dezelfde intensiteit en scherpe observatie als Thomas Bernhard in zijn ontregelende eerste romans.” Süddeutsche Zeitung

Is Gestoord het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Gestoord