De eerste integrale Gilles de Geus

Rank 7831 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Fantasy & SF Spots 1   Topics 0

Wat Asterix is voor de Romeinse veroveringstochten in Frankrijk, is Gilles de Geus voor de Tachtigjarige Oorlog. Deze strip, van het Nederlandse striptandem Hanco Kolk en Peter de Wit, maakte voor het eerst zijn opwachting op de pagina's van het legendarische stripblad Eppo, en groeide snel uit tot een klassieker van de Nederlandse strip. Aanvankelijk voerde Hanco Kolk de struikrover Gilles op in korte verhalen die zich in en rond het stadje Dubbeldam afspeelden. Zodra Peter de Wit mee ging schrijven aan het scenario, werden er lange verhalen gemaakt en sloot Gilles zich aan bij de Geuzen, de opstandelingen tegen Spanje die geleid werden door Willem van Oranje. De strip bulkt van de verwijzingen naar historische gebeurtenissen uit het laatste kwart van de zestiende eeuw, en wordt gekenmerkt door vrolijk absurdisme. Voor het eerst verschijnen alle verhalen nu in een driedelige integrale bundeling.

Fantasy & SF
Gilles de Geus