Gronings goud

Gronings goud

In Gronings goud reconstrueert Wendelmoet Boersema de geschiedenis achter de barsten en de breuken waaronder haar geboorteprovincie Groningen zo te lijden heeft. Waarom kost het de politiek zoveel moeite afscheid te nemen van het gas? Wat heeft het gas uit Slochteren ons gebracht? Welke macht verschafte het gas ons op het internationale toneel? En hoe groeide Groningen uit tot de spil in onze relatie met Rusland?

We volgen de auteur op haar fascinerende tocht langs Groningse akkers en Siberische gasvelden, van Gasunie tot Gazprom. Aan de hand van originele bronnen en interviews brengt Gronings goud een palet aan verhalen, van de Texaan die Nederland op gas liet koken en de Groningse boer die met graafmachines heel Nederland voorzag van leidingen, tot het verdriet in de Groningse huiskamers en de ingrijpende besluiten van machthebbers in internationale boardrooms.

Gronings goud is het tragische verhaal van het Hollandse aardgas dat langzaam zijn glans verloor.

Literaire non-fictie algemeen
Ambo|Anthos