In een halve eeuw de wereld rond II

‘In een halve eeuw de wereld rond’ gaat over het leven van de auteur als wereldreiziger. Het is echter geen boek met louter reisherinneringen. Een significant deel van de tekst bestaat uit kritische reflecties en historische beschouwingen die betrekking hebben op de besproken reizen. In deel 1 komt Europa aan de orde, aangevuld met de Maghreb en een paar landen die werden aangedaan op een overland trip naar India in 1973, zoals Iran en Afghanistan. In deel 2 ligt de nadruk op Azië, aangevuld met een aantal landen rond de Middellandse Zee. In deel 3 komen de overige continenten aan bod. Al met al passeren er meer dan honderd landen korter of langer de revue, van Engeland in 1968 tot Argentinië en Brazilië in 2019/20. Geografisch gaan we van de Noordkaap naar Vuurland. En natuurlijk ontbreken de Trans Siberië Express, de Zijderoute en de Dogonvallei in Mali niet. Veel aandacht gaat verder uit naar de oorzaken en gevolgen van de beide wereldoorlogen die de 20e eeuw zo hebben bepaald. Buiten Europa wordt regelmatig stilgestaan bij het koloniale verleden van de betreffende landen en de blijvende erfenis van dit proces, vooral in Latijns Amerika en Afrika. +

Literaire non-fictie , Reizen & Talen
Reisverhalen