Jij krijgt van mij een wit paard cadeau

Jij krijgt van mij een wit paard cadeau

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Jij krijgt van mij een wit paard cadeau van Amalia de Tena is een prachtige, magistrale roman over een Spaanse familie die alles kwijtraakt en een meisje dat opgroeit tijdens het Franco-regime. Geïnspireerd door haar eigen familiegeschiedenis.

De De Sotomayors, grootgrondbezitters, leven er goed van, totdat ze halsoverkop uit hun zomerhuis moeten vertrekken. Omdat niemand haar vertelt wat er speelt concentreert de dan achtjarige Ana zich op haar leven in het Zuid-Spaanse Mérida, op haar vrienden en op haar zus María del Mar. Vol fantasie, humor en optimisme creëert ze een eigen wereld, terwijl op de achtergrond de vraag waarom haar vader Luis zich zo excentriek gedraagt blijft knagen. Wat brengt hem ertoe om enkele gezichten op familiefoto’s te bekrassen? En waarom is een van de plekken in de gewerenkast leeg? Wanneer Ana ouder wordt en politiek bewust, wordt ze verliefd op een revolutionair en ontdekt ze dat het geheim van haar vader duisterder is dan ze ooit had kunnen bevroeden.

Jij krijgt van mij een wit paard cadeau van Amalia de Tena is het bitterzoete portret van een jeugd in het door dictator Franco gedomineerde Spanje en het bizarre verhaal van de financiële ondergang van een familie. Gebaseerd op de familiegeschiedenis van de auteur. Voor de lezers van Judith Fanto en Isabel Allende.

‘Wat een heerlijk personage heeft Amalia de Tena geschapen – en wat een familie. Dat je een vader van een voetstuk kunt laten vallen (en toch van hem blijft houden), dat je het leven van een kind in een dictatuur zo invoelbaar maakt én een lichte toon behoudt: ik heb ervan genoten!’ – Dido Michielsen

Ambo|Anthos
16 maart 2022
16 maart 2022

Reacties op: Jij krijgt van mij een wit paard cadeau