Joodse Huizen 6

Joodse Huizen 6

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 1 Recensies 0

De belangstelling voor het vooroorlogse joodse leven in Nederland, dat nagenoeg volledig vernietigde deel van onze samenleving, neemt toe. De boekenreeks Joodse Huizen, verhalen over vooroorlogse bewoners reconstrueert de historie aan de hand van adressen en vormt zo een gestaag groeiend papieren monument voor een verdwenen cultuur. Aan de hand van de 23 verhalen in Joodse Huizen deel 6 komt het joodse leven, zoals dat voor de Tweede Wereldoorlog in Nederland bestond, weer iets dichterbij. De verhalen spelen zich af in Amsterdam, Ommen, Utrecht, Leeuwarden, Rotterdam, Apeldoorn, Gouda, Den Haag en Assen. Ze gaan over een woningopzichter, een banketbakker, een borstelfabrikant, een bontwerker. Over Telegraaf-journalist Han Hollander, tevens de eerste sportverslaggever op de radio en medeoprichter van voetbalclub Go Ahead. Over Henrietta Hoogstraal-de Haan, het eerste vrouwelijke raadslid van Apeldoorn. Over een zangeres, een besnijder en een melkbezorgster. Over dichter, schrijver, tekenaar, schilder en bioloog Leo Vroman en diens vrouw Tineke. De verhalen zijn geschreven door Alexandra Nagel, Selma Leydesdorff, Debora Vonk, Deborah Kalkoene, Dieuwertje Blok, Frans Duivis, Frits Slicht, Gerben Post, Gerko Warner, Govert van Brakel, Ivo Weyel, Jort Okhuizen, Louis Cohen, Martin Hendriksma, Merav Pront, Mirjam van Hengel, Monica Soeting, Renée Simons, Rob Snijders, Roeland Oudejans-Albers, Tjitte de Vries en Peter Boer. Onder redactie van Gert Jan de Vries, Frits Rijksbaron en Esther Shaya.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen