Kanker schrijven

Kanker schrijven

De verbeelding van kanker vormt een fascinerende bron om lijden aan, en leven met, kanker te beschrijven en te bestuderen. Auteurs, dichters, regisseurs, componisten en schilders raken de essentie van ziek-zijn vaak voortreffelijk. Ze zien hoe mensen betekenis geven aan lijden – lijden dat is gekleurd door het psychologische, sociale en maatschappelijke bestaan van mensen met kanker en hun naasten.

Kanker, ‘de keizer van alle ziekten’, figureert veel in romans, gedichten, films, muziek en schilderijen. Dit boek bespreekt romans en egodocumenten met kanker in de hoofdrol. Het verhaal van de patiënt overstijgt de biomedische benadering van kanker. Kanker schrijven opent deuren voor mensen met kanker, hun naasten, hun zorgverleners, en studenten in opleidingen die voorbereiden op zorgen voor mensen met kanker. Luisteren naar de verhalen van patiënten met kanker, verbeeld in verschillende kunstvormen, is wetenschappelijk interessant, en goed voor alle betrokkenen. De romans in Kanker schrijven openen een fascinerende en essentiële wereld van leven met kanker.

Korte verhalen
Bloemlezingen