Karel en Elegast

Karel en Elegast

De Karel en Elegast is onze enige volledig overgeleverde voorhoofse ridderroman. Voorhoofs, omdat - in tegenstelling tot de iets jongere hoofse ridderromans - elementen als bruut geweld, krijgshaftigheid en trouw aan de leenheer in dit type ridderroman de boventoon voeren. Omdat in deze voorhoofse vertellingen de Frankische ridderwereld centraal staat, en dan vooral Karel de Grote met de zijnen, worden ze ook wel Frankische ridderromans of Karelromans genoemd. Bij het lezen van deze ridderromans moet bedacht worden dat de verhalen rond Karel de Grote (800 na Chr.) eeuwenlang mondeling werden doorverteld voordat ze omstreeks 1200 na Chr. op schrift werden gezet. De romans geven hierdoor uiteraard geen historisch betrouwbaar beeld van Karels tijd en lotgevallen. Allerlei elementen zijn in de tussenliggende periode ingeslopen. Gebeurtenissen die toegeschreven moeten worden aan andere figuren (bijvoorbeeld Karels zwakkere voorgangers en opvolgers) worden op Karel de Grote geprojecteerd.

Geschiedenis & Politiek
Middeleeuwen (500-1500)