De oorgetuige

In dit merkwaardige werkje beoefent Elias Canetti op meesterlijke wijze het genre van de karakterschets. Zijn compacte, vlijmscherpe observaties van mensen zet hij als 'oorgetuige' om in rake karakterbeschrijvingen, die, hoe waarheidsgetrouw ook, tot in het absurde worden doorgevoerd. De verbloemde brengt niet graag iets van zichzelf naar buiten, de niet-thuisgever heeft er even geen zin in, de zelfschenkster leeft van de geschenken die ze terughaalt, en de hogerwisselaar geeft je niet alleen meer kennis terug, maar zelfs als je bij hem inbreekt ga je met meer naar huis dan je van plan was.
misschien hebben we zelf allemaal wel iets van deze vijftig karaktertypen. En is de surreële uitvergroting een spiegel die Canetti ons voorhoudt.Elias canetti (1905-1994) verwierf wereldfaam met zijn roman Het martyrium en zijn essay Massa en macht. zijn werk is bekroond met de Büchner- en met de Nobelprijs.

Is De oorgetuige het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De oorgetuige