Met het vliegtuig geboren

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1
Hoe zou mijn echte moeder er eigenlijk uitzien? Lijk ik op haar?
Kun je ook twee keer geadopteerd worden?
Ben ik tweedehands?
Ben ik met het vliegtuig geboren?
Alle kinderen stellen vragen. Dat is gezond. Het is goed om nieuwsgierig te zijn. Want daardoor leren ze zichzelf en de wereld om hen heen kennen en begrijpen.
Adoptiekinderen hebben zo hun eigen vragen. Soms zijn die vragen zo groot en zo moeilijk dat het kind ze niet onder woorden kan brengen. Als ouder wil je graag helpen, maar kun je lang niet altijd raden wat je kind bezighoudt. Dan gaat een kind, vaak onbewust, zijn eigen antwoorden creëren. Die antwoorden kunnen inventief en effectief zijn, maar ook angstaanjagend of verwarrend.
Misschien ben ik wel gestolen?.
Misschien was ik zo?n stom kind dat niemand me wilde hebben.
Misschien wil mijn echte moeder mij wel terug?
Als ik slaap word ik misschien voor de tweede keer geadopteerd, dus ik hou mijn ogen maar open.
Als je niet lief bent, doen ze je weg!
Met dergelijke vragen en misverstanden in haar hoofd heeft Liesbeth Groenhuijsen vijfentwintig verhalen geschreven over het adoptiekind Sinta aangevuld met een handreiking voor adoptiefouders. Met het vliegtuig geboren helpt adoptiekinderen en hun gezin hun vragen onder woorden te brengen en vervolgens antwoorden te vinden op die vragen.

Business & Management
Opvoeding van kinderen en jongeren
SWP
09 augustus 2005
09 augustus 2005

Reacties op: Met het vliegtuig geboren