Een mond vol glas

Een mond vol glas

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 0
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0

Slotdeel van zijn geprezen drieluik over Zuid-Afrika (Moenie kyk nie, Tikoes en Een mond vol glas).

Op 6 september 1966 werd de Zuid-Afrikaanse premier Hendrik Verwoerd met vier wilde halen van een dolk gedood. Terwijl de in Amsterdam geboren Verwoerd als architect van de apartheid de geschiedenis in ging, raakte zijn moordenaar, Demitrios Tsafendas, na zijn opsluiting levenslang in de schaduw. In 2000 overleed hij.

In Een mond vol glas reconstrueert Henk van Woerden het onvoorstelbare leven van Tsafendas en het dilemma van de gekleurde bevolking. Op zeer persoonlijke wijze doet hij verslag van het Zuid-Afrikaanse trauma. Het slot van deze magistrale en poëtische kroniek brengt Tsafendas en de auteur letterlijk bijeen.

Een mond vol glas verscheen voor het eerst in 1998, werd genomineerd voor de Generale Bank Literatuurprijs 1999 en in 2001 bekroond met de prestigieuze Sunday Times Fiction/Alan Paton Award.

Uitgeverij Podium b.v.
25 november 1998
13 maart 2001

Reacties op: Een mond vol glas