Ons resten slechts woorden

Ons resten slechts woorden

Ons resten slechts woorden is het inspirerende en hoopgevende verhaal van Georges Salines en Azdyne Amimour, die allebei hun kind verloren tijdens de aanslag op de Bataclan van 13 november 2015. Salines is de vader van Lola, een jonge uitgever van kinderboeken en liefhebber van stevige rockmuziek. Amimour is de vader van Samy, een seculier opgevoede maar geradicaliseerde jongen met Frans-Algerijnse wortels die het vuur opende op de concertgangers.

Hoewel de werelden van beide vaders mijlenver van elkaar af staan, gingen ze met elkaar in gesprek en ontwikkelden ze een bijzondere vriendschap. Ze vragen zich af: Hoe kan het dat de levens van onze kinderen, die allebei achtentwintig waren, zo anders zijn verlopen? In hun boek – dat is geschreven in een meeslepende dialoogvorm – keren ze terug naar die noodlottige avond waarop de wegen van Lola en Samy elkaar kruisten. Ons rest slechts woorden is een openharig en leerzaam gesprek waarin wederzijds respect, moed, hoop en bezinning de boventoon voeren.

‘Dit onverwachte gesprek met een moslim, tolerant en toch vader van een jihadist, was voor mij een bijzondere kans om te laten zien dat het mogelijk is om met elkaar in dialoog te gaan.’ – Georges Salines

‘We hebben onze eigen levensdraden en die van onze kinderen met elkaar verweven. Deze gruwelijke gebeurtenis mag zich nooit meer herhalen.’ – Azdyne Amimour

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen