Ping! Waar goede ideeën vandaan komen

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Waarom heeft de een veel meer goede ideeën dan de ander? Is creativiteit een bijzondere gave of kun je het leren? En hoe ontstaan goede ideeën eigenlijk? Het creatieve proces is sinds enige jaren onderwerp van serieus wetenschappelijk onderzoek. Wetenschapsjournalist Bas Kast laat zien tot welke verrassende inzichten dat heeft geleid. Kast sprak met wetenschappers als neurologen, psychologen en taalkundigen, en stak zijn licht op bij creatieve professionals als architecten en componisten. Op zoek naar de bron van creativiteit stelde hij zich als proefkonijn beschikbaar. Hij liet zijn hersenen bekabelen, onderwierp zich aan meditatieoefeningen, werd onder hypnose gebracht, smeerde zijn boterhammen andersom en associeerde erop los. De resultaten van zijn onderzoek toetste hij aan de ontwikkeling, de werkwijze en de beslissende ping!-momenten van hoogcreatieve mensen van Ludwig van Beethoven tot J.K. Rowling, van Albert Einstein tot Mark Zuckerberg. +

Wereldbibliotheek
01 januari 2016