Poolijs

Ruth Lasters

Vouwplannen

Onweerstaanbaar poëziedebuut van een groot talent

Breek eens een vensterbank

waarop een vrouw zit af, louter als

bewijsstuk dat het

kan en draag ze naar een plas,

naar adem happend in

je opgeraapt als okker-

noten in een schort tot

zelfbewust mijn stilstand.

Het recht te kunnen verwerven op een hoogstpersoonlijke herfst. In flinterdunne fracties van een flat zoeven om daarna weer te worden

opgeraapt. Of het nu gaat om herfst, ruimte, tijd of taal, in Vouwplannen worden alle begrippen stuk voor stuk vervangen door nieuwe wetmatigheden.

De ik-figuur zou het liefst als een zakenvrouw aan tafel zitten met de realiteit, net zo lang tot er voor alle dagelijkse dingen een

poëtische en olijke verklaring is gevonden. Het onmogelijke grenst soms zo dicht aan het mogelijke dat het alleen een kwestie lijkt van

even opnieuw onderhandelen met de werkelijkheid.

De pers over het werk van Ruth Lasters:

Poolijs is een knap debuut. Het Belang van Limburg

Lasters bewijst in Poolijs haar gevoel voor de kleine observatie, die ze kundig uitvergroot door ze ragfijn te beschrijven. De Morgen

Lasters registreert in haar gedichten nauwkeurig,maar het eigenzinnige van haar poëzie zit in de ongewone woordcombinaties

en syntactische vervormingen. Knack

Is Poolijs het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Poolijs