Stijloefeningen

Raymond Queneau's beroemde uiterst vermakelijke, verbaal virtuoze Stijloefeningen bestaat uit 99 variaties op één gebeurtenis: een ontmoeting tussen twee mensen in de tram, die ruzie krijgen. 'Een volstrekt zinloze en onmiskenbaar Queneau-achtige gebeurtenis,' zoals Rudy Kousbroek in zijn inleiding schrijft. Waarna hij over Queneau de loftrompet steekt: 'Soms, vooral wanneer ik weer een of ander nieuw aspect aan hem heb ontdekt, word ik overvallen door de gedachte dat Queneau de incarnatie is van de Ideale Schrijver, degene die 'alles heeft', die alle gewenste eigenschappen in zich verenigt. In de eerste plaats gevoel voor humor.

Recensies (3)

Meer recensies

Is Stijloefeningen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Stijloefeningen