Tour de Lance

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
In Tour de Lance blikt Raymond Kool in vogelvlucht terug op de prestaties van Lance Armstrong in de Tour de France. Zijn verbazingwekkende rentree in het Tourpeloton, zijn etappezeges en zijn recordaantal eindoverwinningen passeren de revue. Maar ook zijn bijna fatale hongerklop op de Joux-Plane, zijn angstige ritje door het weiland na de val van Beloki en de voortdurende dopingbeschuldigingen aan zijn adres.

Extra aandacht is er voor de laatste Tour de Lance. In 2005 neemt Armstrong afscheid van ‘zijn’ wedstrijd. Naast de zevende zege van The Boss brengt Raymond Kool ook de andere hedendaagse Tourhelden en hun belevenissen uitgebreid voor het voetlicht. Zoals het helse tandartsavontuur van de stressloze sprintbom Tom Boonen, de grappen en grollen van geletruidrager Dave Zabriskie, de mislukte militaire missie van Ivan Basso en de wrange bijsmaak van Karsten Kroons unieke bolletjestrui. En niet te vergeten de millimeterzege van Pieter Weening, de gedenkwaardige opkomst en val van Michael Rasmussen en de immer rondwarende geest van De Kneet.

Tour de Lance is een waardevol document over het tijdperk Armstrong en biedt tevens een kijkje op de wielerhelden die het stokje van hem moeten gaan overnemen.

Raymond Kool is journalist. Eerder publiceerde hij de verhalenbundels Lance en de rest en Lance op z’n best.
Bzztoh