Trots en vooroordeel / Pride and Prejudice

Rank 236 Gelezen 1293 Aan het lezen 12 Wil ik lezen 253 Favoriet 121 Recensies 30
Literatuur & Romans Artikelen 5 Newsroom 1 Lijsten 5 Spots 25 Hebban 1000 44   Topics 0

Voor de vijf dochters van de familie Bennet bestaat er maar één carrière: het huwelijk. De komst van twee rijke, knappe en huwbare jongemannen veroorzaakt dan ook de nodige opwinding in de familie en de sociale omgeving. Als Elizabeth voor het eerst kennismaakt met de begeerlijke vrijgezel Mr. Darcy, vindt ze hem arrogant en verwaand; hij lijkt onverschillig te staan tegenover haar mooie verschijning en levendige geest. Wanneer ze ontdekt dat Darcy betrokken is bij de moeizame relatie tussen zijn vriend Mr. Bingley en haar geliefde zus Jane, is ze vastbesloten een nog grotere afkeer voor hem te ontwikkelen. Met snedige humor ontleedt Jane Austen feilloos de mores van de Britse upperclass aan het eind van de achttiende eeuw. De botsing tussen trots en vooroordeel en tussen sociale mobiliteit en starre hiërarchie is nooit ontroerender en komischer beschreven.

'Het verhaal van de snel oordelende Elizabeth Bennet en de schijnbaar onuitstaanbare Mr. Darcy sprankelt na bijna twee eeuwen nog steeds [...] Een grappiger roman dan deze heeft Austen niet geschreven.' - Pieter Steinz, Lezen &cetera

'Dat alles bewijst voor mij dat Jane Austen met Pride and Prejudice een briljante roman heeft geschreven. Het boek vertelt op grandioze wijze een verhaal dat nu al decennialang geldig blijft.' - Joyce Roodnat in NRC boeken

Vertaalde pockets
Literaire fictie algemeen
Fictie overig algemeen
Cadeauboeken algemeen
H.E. van Praag-van Praag
Uitgeverij Atlas Contact b.v.
30 november 1899
14 augustus 2019