Tussen waarheid & waanzin

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Wie beweerde er dat de aarde hol is, wat is drapetomania en waarom deugde Freud niet? Dit boek geeft het antwoord op deze vragen en nog veel meer. Racisme, eugenetica, nazi-wetenschap, Atlantis, homeopathie, UFO's, hypnose, spiritisme, astrologie, parapsychologie en samenzweringstheorieën: het komt in deze encyclopedie allemaal aan de orde. Tussen de lemma's Aardlichten en Zwart Licht trekt een bonte stoet geleerden, halvegaren en wereldverbeteraars voorbij. Zij zijn bijna allemaal goudeerlijk, maar de meesten zijn hopeloos op zoek naar iets hogers dan de kennis zelf: een religieuze ervaring, de wens overleden dierbaren weer te zien, de eigen voortreffelijkheid of die van de stand, het volk of ras waar men meent bij te horen. Wie aan dit boek begint, raakt verzeild in een wonderlijk labyrint van vermakelijke, prikkelende en verontrustende verhalen. Dit grondig gedocumenteerde naslagwerk is onmisbaar voor iedereen - van wetenschapper tot journalist - die betrouwbare inlichtingen over (pseudo-) wetenschap nodig heeft. En verder voor diegenen die niet met de mond vol tanden willen staan als zij met onzin worden geconfronteerd.

01 januari 1997
22 maart 2021