Verhalen uit Istanbul

Verhalen uit Istanbul

Gelezen 6 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 7 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0

Sait Faik Abasıyanık geldt als een van de grondleggers van het korte verhaal in Turkije. Zijn impressionistische stijl is nog altijd van grote invloed op hedendaagse Turkse schrijvers.

Het Istanbul van Sait Faik is een universum bevolkt door werklozen, armen, kinderen, arbeiders en vissers. Zo schrijft hij over barvrouw Melâhat, die helpt een terneergeslagen koopmanszoon volwassen te worden; over een man die al jaren zijn wijk van vier straten niet is uit geweest; over Ahmet en Gülsüm wier gearrangeerde huwelijk begint met een ongewone (huwelijks)nacht; over een visser die niet van zijn net kan scheiden, en over een vis die sterft.

Deze indringende vertellingen over menselijke verlangens en frustraties staan bij veel Turken in het geheugen gegrift. De mooiste verhalen van Sait Faik Abasıyanık werden voor deze bundel vertaald door Hanneke van der Heijden.

Door zijn grote inlevingsvermogen en beeldende observaties zijn de verhalen van Sait Faik Abasıyanık (1906-1954) verrassend tijdloos. Zijn proza is van grote invloed op de moderne Turkse literatuur. In 1953 werd hij benoemd tot erelid van de Mark Twain Society vanwege zijn betekenis voor de moderne literatuur. Naast korte verhalen verschenen van hem twee romans en een dichtbundel.

De mooiste verhalen van Sait Faik Abasıyanık werden vertaald door Hanneke van der Heijden.

Zij vertaalde eerder andere voorname klassiekers uit de moderne Turkse literatuur, zoals romans van Ahmet Hamdi Tanp nar, O uz Atay en Orhan Pamuk. Murat Isik, auteur van de roman Verloren grond, voorzag de bundel van een nawoord. Sait Faik Abasıyanık (1906-1954) is nog steeds van grote invloed op moderne Turkse auteurs. Van 1929 tot 1948 was hij actief als schrijver en als dichter. In 1953 werd hij benoemd tot erelid van de Mark Twain Society vanwege zijn betekenis voor de moderne literatuur. Naast korte verhalen publiceerde Faik twee romans en een dichtbundel.

'Ik houd van Sait Faiks poetische korte verhalen: het Istanbul van de havenkroegen, de zwervers, de overbodige mensen.' Orhan Pamuk

'Sait Faik schrijft over de levens van de gewone man en geeft zo de arbeiders, werklozen en underdogs een stem. Vele generaties in Turkije zijn met zijn schitterende verhalen opgegroeid. Ik heb hem in mijn hart gesloten.' Murat Isik

Korte verhalen , Literatuur & Romans
Vertaalde verhalenbundels