Vrijheid & zekerheid

Vraag: wat is het verband tussen deze krantenkoppen: ‘Jaarlijks smelt 52.000 vierkante kilometer ijs’, ‘Werken we in de toekomst tot ons 77ste?’, en ‘Hoe onze honger naar soja Braziliaanse boeren van hun velden jaagt’?Antwoord: ze illustreren dat het neoliberalisme alle zekerheden ontmantelt. Dat zorgt voor angst en het zich willen afsluiten van de wereld.
In dit uitdagende boek roept Dirk Holemans op het roer om te gooien. In de 20ste eeuw was de welvaartsstaat het antwoord op de ontwrichtende vrijemarkteconomie. Nu is het tijd voor een nieuw project, met gelijke vrijheid voor iedereen om zich te ontplooien en een economie die tien keer minder vraagt van de planeet. Hierbij gaan ecologische rechtvaardigheid en sociale duurzaamheid hand in hand. Alleen zo kunnen burgerinitiatieven samen met een krachtige overheid opnieuw zekerheid opbouwen. De paradox is dat alles moet veranderen: hoe we ons verplaatsen, wonen, energie opwekken, geld gebruiken of voedsel produceren. Want alleen de radicale transformatie naar sterk duurzame systemen biedt een hoopvolle toekomst.

Is Vrijheid & zekerheid het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Vrijheid & zekerheid