Zwarth, het donker ontwaakt

Joris Dalwijn is een gewone jongen van twaalf, met een gewone moeder. Ze wonen in een gewone plaats, met een gewone hond. Dat hij zelfs een beetje bang voor de waakhond Tsaar is, maakt hem nog steeds niet minder gewoon. Door het gepest worden op school en zich een lafaard voelen ook al niet.

Gaandeweg blijkt dat Joris wél iets ongewoons heeft; Namelijk een hele gevaarlijke bloedziekte. Dan begint zijn wereld te wankelen en doemt er een tweede wereld op die de eerste uitdaagt, verbleekt en probeert te verdringen. De wereld Zwarth is een wereld waarin de wrede Noctulus de alleenheerschappij heeft; Waarin de opstandige Witte Geesten strijden tegen zijn duistere regime en allerlei vreemde wezens zorgen voor een voortdurende spanning. Sommige zijn geestig en ontroerend. Andere weerzinwekkend. Weer andere mysterieus. Zwarth is fantastisch, prachtig en gevaarlijk. In ieder geval veel opwindender dan de echte wereld, vindt Joris.

Of is het toch één en dezelfde werkelijkheid? Hoe dan ook, Joris moet in beide werelden strijden op leven en dood. In de ene tegen zijn ziekte in de andere tegen Noctulus, de bloeddorstige generaal Scanna en zijn meedogenloze ridders; de Zwarthiërs.

Herhaalde malen op onverwachte momenten neemt het verhaal een wending. En nog steeds zou je kunnen zeggen dat Zwarth gewoon een spannend avontuur is met ontroering en humor.

Maar dan gebeurt het. Joris wordt verliefd. Het onvermijdelijke dient zich aan. De strijd krijgt er een dimensie bij en barst in volle omvang los. Het is niet meer een gevecht tussen goed en kwaad alleen, maar ook een vurige strijd in het hart van Joris. Hij moet keuzes maken. Partij kiezen. Hij komt voor eeuwenoude levensvragen te staan: Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Wat is juist?

Zwarth is het verhaal over een gewone jongen, verdwaald in een wonderbaarlijke wereld. Een jongen die onder ingrijpende omstandigheden gedwongen wordt om immense gevaren te trotseren, te vechten voor zijn leven en te strijden voor zijn ziel

Recensies (1)

Is Zwarth, het donker ontwaakt het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Zwarth, het donker ontwaakt