Hebban in de Klas

Samen lezen is leuker. Met Hebban in de Klas maak je van lezen op school een sociale activiteit. Met de klassenchallenge, waarin leesplezier centraal staat, kun je je klas eenvoudig motiveren om vaker en meer te lezen terwijl je leerlingen elkaar kunnen inspireren tot het ontdekken en lezen van boeken. Hebban in de Klas is een gratis leesbevorderingsinitiatief van Stichting CPNB en Stichting Lezen voor het voortgezet onderwijs!

Functionele uitgangspunten

  • Een platform dat docenten Nederlands helpt bij het in kaart brengen en monitoren (en daarnaast ook aanjagen) van leesactiviteit van leerlingen
  • Een interactieve (en lerende) omgeving om enthousiasmerend en inspirerend met boeken bezig te zijn
  • Een omgeving waarin leerlingen elkaar kunnen motiveren om te lezen en vooral ook de leuke boeken met elkaar kunnen delen (de zogenaamde peer to peer aanbevelingen)

Technische uitgangspunten

  • Laagdrempelig: eenvoudig in te zetten en te beheren door docenten
  • Veilig: afgesloten platform (klas), privacy gewaarborgd volgens AVG-richtlijnen
  • Bewezen: gebaseerd op de technologie van het succesvolle lezersplatform Hebban.nl

Quick Tour

Homepage

Het startpunt van Hebban in de Klas is de homepage voor de leerlingen. Op deze pagina staan boeken centraal: door de klas gelezen boeken, boeken op de wil ik lezen-boekenplanken van leerlingen en de door de docent samengestelde (thema)leeslijsten. Natuurlijk geeft de homepage ook meteen inzage in de vorderingen van de klassenchallenge, het aantal boeken dat er in het leerjaar gelezen moet worden. Leerlingen kunnen reageren op discussievragen en berichten van de docent maar kunnen zelf ook topics aanmaken. In het leerlingenoverzicht wordt getoond welke boeken iedereen op dit moment aan het lezen is.

Homepage: boek

De boekpagina biedt de leerling informatie over het boek maar ook meteen welke klasgenoot het boek heeft gelezen, gewaardeerd en/of een recensie erover heeft geschreven. De leerling kan het boek hier zelf van sterren voorzien of een recensie plaatsen maar kan het boek ook eenvoudig op een boekenplank plaatsen (wil ik lezen, aan het lezen of gelezen).

Homepage: leerlingprofiel

Via het leerlingprofiel ziet de docent, maar ook leerlingen van elkaar, welke boeken ze hebben gelezen, aan het lezen zijn of nog willen lezen. Ook de vorderingen van de leerling met betrekking tot de klassenchallenge worden hier getoond.

Homepage: vragentopic

Docenten, maar ook leerlingen zelf, kunnen discussietopics aanmaken over boeken, auteurs, onderwerpen en andere aangelegenheden. Leerlingen kunnen reageren. Docenten kunnen waar nodig modereren.

Docenten Dashboard

Via het docentendashboard kan de docent klassen aanmaken en beheren. Leerlingen kunnen per persoon of via een lijst worden uitgenodigd. Verder kunnen boekenlijsten worden beheerd, berichten en topics (over boeken, leesopdrachten, etc.) worden voorbereid en gepubliceerd. Het leerlingenoverzicht laat de laatste activiteit van leerlingen op het platform zien. Leerlingen kunnen direct vanuit het dashboard gemaild worden (via de mailclient).

Docenten Dashboard: Statistieken

Vanuit het docentendashboard kan de docent eenvoudige statistieken raadplegen over de klas, waaronder het aantal gelezen boeken, reacties en recensies.

Docenten Dashboard: beheer leeslijsten

Een docent kan een onbeperkt aantal leeslijsten (thematische boekenlijsten) aanmaken. Er kunnen twee leeslijsten getoond worden. Een leeslijst werkt inspirerend en sluit bijvoorbeeld aan bij de actualiteit en/of de lesstof.

Docenten Dashboard: beheer leeslijsten (2)

De docent kan op de boekpagina het boek meteen aan een leeslijst koppelen (of er weer van af halen).

Docenten Dashboard: bericht

Aan berichten (opdrachten, achtergrondinformatie etc.) kan de docent gerelateerde boeken koppelen. Ook kan de docent indien noodzakelijk reacties aanpassen of verwijderen.