Hebban Newsroom

05
december 2019
om 08:39

Eveline Aendekerk: ‘Lezen moet een cup-a-soup moment worden’

1 reactie

De boekenverkoop daalt, het leesplezier neemt af. Eveline Aendekerk wil mensen prikkelen tot lezen. Ze is de nieuwe directeur van de CPNB, die het Nederlandse boek promoot. Ze vertelt haar verhaal aan Hanneke Chin-A-Fo en Toef Jaeger in NRC.

'Ik ben nog even aan het bijkomen van de cijfers van het PISA-onderzoek', zegt Eveline Aendekerk bij binnenkomst. Als directeur van de CPNB, de stichting die namens de boekenbranche het Nederlandse boek promoot, vindt ze de cijfers van het internationaal vergelijkend onderzoek PISA heftig. Van een kwart van de vijftienjarigen blijkt de leesvaardigheid dermate slecht dat ze niet als ‘mondige burger kunnen functioneren in deze samenleving’. Daarnaast is het in geen van de 77 onderzochte landen zo slecht gesteld met het leesplezier onder vijftienjarigen als in Nederland.

Om het tij te keren zet de CPNB zich nadrukkelijker in op het bereiken van de lezer. Niet het boek, maar de lezer staat centraal. Er komt bijvoorbeeld een samenwerking met de online leescommunity Hebban.nl, dat maandelijks een half miljoen bezoekers trekt.

Naar het volledige artikel

Bron: NRC


Reacties op: Eveline Aendekerk: ‘Lezen moet een cup-a-soup moment worden’