Advertentie

Promotie op Hebban

Hebban is dé lezerscommunity van Nederland en Vlaanderen. Miljoenen mensen weten de weg naar de site te vinden. Hebban telt inmiddels bijna tweehonderdduizend geregistreerde lezers en meer dan een half miljoen bezoekers per maand. Met deze cijfers behoort Hebban in één klap tot de belangrijkste boekensites in het Nederlands taalgebied.

Hebban in cijfers Het Hebban DNA Promotie op Hebban Hebban Jaarkalender 2021

Hebban maakt sinds 2021 deel uit van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. De CPNB zet de lezer centraal en wil het leven van mensen verrijken door ze meer boeken te laten lezen. Een boek kan zoveel doen: taal en geletterdheid maken het verschil in de ontwikkeling van mensen, boeken zorgen voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping. En natuurlijk is een boek een mooi cadeau met grote meerwaarde. Om het koop- en leengedrag van consumenten te stimuleren initieert de CPNB diverse campagnes en activiteiten. CPNB werkt altijd vanuit het collectief van boekhandels, bibliotheken en uitgeverijen. Bekende merken van Stichting CPNB zijn De Nationale Voorleesdagen, Boekenweek, Zomerlezen, Boekenweek voor Jongeren, Kinderboekenweek, Nederland Leest en Hebban. Meer informatie: www.cpnb.nl

Facts & Figures

Laatste update: 8 april 2021

Leden: 218.644
Challenge 2021-deelnemers: 13.114
Gelezen boeken voor de Challenge 2021: 100.969
Boeken op boekenplanken: 5 miljoen
Recensies: 187.390
Lezerswaarderingen: 2.657.468

Website
Aantal bezoekers dit jaar:
2.3 miljoen
Aantal pageviews dit jaar:
7.4 miljoen

Milestones

Download hier het lezersprofiel van de Hebban bezoekers.

Missie en visie

Onze missie

Lezers méér, leuker én beter te laten lezen. Dit zorgt voor een hogere boekenconsumptie (boekhandel en bibliotheek), meer leesplezier (lezers) en de mogelijkheid nieuwe boeken en auteurs te ontdekken die bij hem of haar passen (uitgeverij).


Onze visie

Hebban wil lezen nóg leuker maken. Want als je iets leuk vindt, dan doe je het vaker of misschien wel zo veel mogelijk. Als mensen enthousiast zijn over (wat ze) lezen, dan is de kans dat mensen om hen heen ook eens een boek pakken vele malen groter. Tenslotte is er voor elke lezer een boek en voor elk boek een lezer. Van het bevorderen van leesplezier naar leesbevordering is in wezen maar een kleine stap.


Wat doen we?

Hebban bevordert het leesplezier van lezers door te informeren, te inspireren en te enthousiasmeren. Naast de invulling van een redactioneel platform en de omvangrijke boeken- en auteursdatabase, organiseert Hebban allerlei lezersinitiatieven waaronder online leesclubs, Reading Challenges, boeken- en cadeautippers, Het boek van het jaar, de Hebban 1000 en (lezers)juryprijzen als de Hebban Debuutprijs en de Hebban Thrillerprijs.


Het Hebban DNA

Waarom?

Elke lezer is anders. Dus ieders voorkeur is anders. Toch is het alsof je overal dezelfde boeken ziet. In winkels. Online. In de media. Dus kies je die roman van die stapel. Of lees je die thriller waar iedereen het over heeft. Zo raak je meer dan eens teleurgesteld. Het boek komt niet op gang, of doet je niets. Jammer, vinden we bij Hebban. Want in het enorme boekenaanbod is er altijd wel iets te vinden dat bij jou past. Hebban wil Nederlandse en Vlaamse lezers helpen om het maximale uit hun leesplezier te halen. We willen een online plek creëren waar je precies dat boek vindt dat je ook écht wilt lezen. En kunt zeggen: ik lees alleen maar goede boeken.

Voor wie?

Hebban is er voor Nederlandse en Vlaamse lezers in de breedste zin van het woord: of ze nu van literatuur houden of van thrillers. Of ze wegzwijmelen in een feelgoodroman of een sportboek lezen. Smaak en achtergrond zorgen voor verschillen. Maar Hebban-leden hebben een aantal dingen gemeen: het zijn mensen die genieten van lezen. En het heerlijk vinden om even te verdwijnen in een boek. Die lezen om te ontspannen, te leren, te lachen, te griezelen of hun horizon te verbreden. Die houden van een goed verhaal. En het leuk vinden om hun mening, enthousiasme of ergernis te delen. Het zijn mensen die weten wat ze willen (of dat nog wat beter zouden willen weten). Het zijn mensen die openstaan voor suggesties van anderen die het kunnen weten. Ze zijn avontuurlijk, nieuwsgierig, sociaal en altijd wel in voor iets nieuws. Ze houden van lijstjes en een systematische aanpak op z’n tijd. En willen geen tijd verspillen aan iets dat ze niet de moeite waard vinden.

Hoe?

Door je te begeleiden bij het maken van de juiste keuze in het immense Nederlandstalige leesaanbod. We duiden. Alles wat je wilt weten over boeken en schrijvers vind je op Hebban. Met informatie, achtergronden en beoordelingen bieden we verdieping. We (helpen je) structureren. Het immense boekenaanbod is amper te overzien. Wij geven je overzicht. Wat betreft genre, kwaliteit en actualiteit. En helpen jou structuur aan te brengen in je wensen, ontdekkingen en voorkeuren. We sturen. Op basis van jouw voorkeuren geven we tips en suggesties. Zo kom je op een gefundeerde manier op verrassende ideeën. En worden we je partner in lezen. We brengen samen. Op Hebban lees je samen met al die andere leesliefhebbers in Nederland en België. Die vol goede ideeën zitten - en die jij op ideeën kunt brengen.

Ambitie

We willen een vanzelfsprekende stap worden in het leesproces van Nederlanders en Vlamingen. Voor je gaat lezen, ga je naar Hebban. Of: Als je aan boeken denkt, dan denk je aan Hebban.

Promotionele mogelijkheden

Bereik

Focus op een zo groot mogelijk bereik. Zowel leden als bezoekers.

Lezersactiviteit

Focus op interactie met community (recensies, discussies).

Targeting

Focus op directe benadering van specifieke doelgroep.

  • nieuwsbrief op maat

Redactie

Focus op inhoud en bereik. Website, nieuwsbrieven en/of app.

  • advertorial
  • interview
  • schrijfwedstrijd
  • week- of weekendspecial

Leesclubs

Online leesclubs schieten als paddestoelen uit de grond, toch onderscheidt Hebban zich nog steeds ten opzichte van de vele andere initiatieven.

In 2018 organiseerde Hebban 175 leesclubs inclusief bijzondere varianten zoals feuilletonleesclubs, buzzboeken en ‘leesclubs’ voor luisterboeken. Hebban Leesclubs worden met zorg en enthousiasme geleid door ervaren coördinatoren volgens een vast stramien. Samenlezen en boeken bespreken met een grote groep lezers vergt dan ook een strakke organisatie. Er wordt gebruikgemaakt van een standaardset met discussievragen, maar deze kunnen ook worden aangevuld met vragen op maat.

Zichtbaarheid

Naast de professionele coördinatie en de tools die speciaal voor dit doel werden ontwikkeld, onderscheidt Hebban zich ook door de blijvende zichtbaarheid van de leesclubs. De aankondiging en inschrijving van een leesclub wordt altijd redactioneel gedaan (incl. publicatie in relevante nieuwsbrieven). Elke Hebban Leesclub heeft haar eigen ‘spot’, een mini-site binnen Hebban met duidelijke url, en directe toegang hiertoe via een knop op de betreffende boekpagina.

Recensies en Hebban Rank

Het schrijven van een recensie is voor deelnemers verplicht waardoor er naderhand ook veel gebeurt op de boekpagina. Deze activiteit heeft een positieve invloed op de populariteit (Hebban Rank, zie pagina 21) én de vindbaarheid van het boek via bijvoorbeeld de Google zoekmachine.

Leesclubboek van het Jaar

Alle leesclubboeken maken automatisch kans op de titel Hebban Leesclub Boek van het Jaar die jaarlijks in januari bekend wordt gemaakt (zie pagina 19 voor eerdere winnaars).

Andere vormen van leesclubs

Een verrassende vorm van samenlezen is de Hebban Feuilleton Leesclub. Hierin wordt een nog niet verschenen boek in een wekelijkse aflevering van ca. 100 pagina’s in pdf gedeeld met maximaal 50 lezers. Elke aflevering wordt intensief besproken onder de leiding van een coördinator.

Met de Hebban Luisterboek-app worden ook ‘leesclubs’ voor luisterboeken georganiseerd.

Buzz

Een Hebban Buzz is een exclusieve mogelijkheid om een boek (bij voorkeur al voor de verschijning ervan) door een grote groep enthousiaste lezers te laten lezen. De deelnemers wordt gevraagd actief te buzzen over het boek (bij ontvangst, tijdens het lezen, etc.) in vier social media-momenten onder de hashtag #hebbanbuzz en #titelvanhetboek. De recensies worden op een afgesproken dag geplaatst, wat zorgt voor extra zichtbaarheid en een hoge Hebban Rank. Een Buzz is altijd met definitieve boeken of evt. vooruitleesexemplaren. Voor het beste resultaat adviseren wij minimaal 50 exemplaren. Het minimum voor een buzz-actie is 25 exemplaren. De uitgeverij verzendt de boeken.

Ebook giveaway

Naast het buzzen vóór de verschijning van het boek kan een ebook giveaway voor, rond of na verschijning van het boek een vergelijkbaar effect opleveren. Ook hier worden verschillende promotiemogelijkheden van Hebban gecombineerd: een premium billboard, een sneak preview en een inschrijfformulier. De actie wordt grootschalig gedeeld in de socials van Hebban en wordt doorgeplaatst in de Hebban Lunchupdate. Optioneel kan een gesponsord boek worden ingezet. Het ebook wordt via de ebookservice van BooXtream beveiligd verzonden naar 50 geselecteerde lezers. Voor meer lezers worden extra kosten in rekening gebracht voor de beveiliging van de ebooks. De download is beperkt beschikbaar (standaard 7 dagen).

Display

Premium Billboard

Het Premium Billboard is een promotionele uiting die geplaatst wordt in de redactionele slider op de homepage. Er kan gelinkt worden naar pagina’s binnen Hebban, maar ook naar externe websites. De Premium Billboard wordt doorgeplaatst op alle boekpagina's. Het bereik is: 20.000 views per dag.

  • Formaat 1500 x 385 pixels (b x h).

Banner

Een banner is een advertentie op goed zichtbare plaatsen op Hebban. De advertentie linkt naar een externe website of naar een pagina op Hebban. Er zijn twee posities: de rectangle banner (dat is een banner aan de rechterzijde) en de leaderboard (een liggende banner in nieuwsbrieven en notificaties).

  • Rectangle: 400x267 pixels / Rectangle Plus: 400x400 pixels (jpg, png of animated gif tot 100kb, staand).
  • Leaderboard: 800x250 pixels (jpg, png).

Gesponsord boek

Een gesponsord boek is een uitgelicht boek volgens een vast format op goed zichtbare plaatsen op Hebban, bijvoorbeeld op boekdetail- en auteurspagina’s en in de kantlijn van artikelen. Bij een gesponsord boek neem je een aantal vertoningen af. Het aantal dagen dat de uiting zichtbaar is hangt af van het aantal bezoekers en aantal gesponsorde boeken die elkaar afwisselen. Er wordt altijd naar de boekdetailpagina gelinkt. Een gesponsord boek kan ook worden doorgeplaatst in 'Uitgelicht' op de homepage en in de Hebban Boekenapp en worden doorgeplaatst in de Hebban Lunchupdate en de wekelijkse Mijn Hebban-nieuwsbrief.

  • Kop: maximaal 30 tekens (incl. spaties).
  • Tekst: maximaal 160 tekens (incl. spaties). Er kan ook een link naar een externe website worden opgenomen in de tekst.

Nieuw! Gesponsorde lees verder-tip (boekpagina)

Vanaf heden is het mogelijk om een lees verder-tip te sponsoren op een boekpagina naar keuze. Een ideale manier om bij lezers van of geïnteresseerden in een bepaald boek ook jouw titel onder de aandacht te brengen in het blok 'Lees verder'. Gebruik onderstaand formulier voor meer informatie.

Fill out my online form.
Gesponsorde boeken