Panter

17027 08 juni 2021
Ik heb de graphic novel Panter gelezen. Ik wist al van in het begin dat het ging gaan over kindermishandeling doordat we dat in de klas hadden besproken, maar mocht ik dat niet hebben geweten zou ik er nooit achter zijn gekomen dat het over kindermishandeling gaat. Het boek gaat over Kristientje die in haar kamer zat te wenen omdat haar kat gestorven was. Dan komt panter tevoorschijn. Hij begint Kristientje te troosten en speelt spelletjes met haar. Het knuffeltje van Kristientje ziet dat er iets mis is met panter dus probeert hij haar te waarschuwen. Panter ziet dit en laat hem verdwijnen voordat Kristientje het ziet. Later in het boek wanneer de knuffel terug van 'panterland' komt gedraagt hij zich heel anders. Het lijkt precies alsof hij nu kwaadaardig is. In het laatste stukje gaan ze naar een fuif. Daarin lees je dat panter de kinderen gaat opereren. De kinderen opereren staat volgens mij symbool voor de kinderen aanranden. Omdat ze hun op tafels leggen, uitkleden... Ik kan de ingewikkelde verhaallijnen en serieuze thematiek kompleet zien in dit boek, want ik moest echt diep in het verhaal gaan om de verhaallijnen te begrijpen.

De tekeningen in het boek vond ik ook echt fantastisch. De kleurcombinaties, variaties... waren echt prachtig. De penseeltechnieken die Brecht Evens gebruikt zijn magnifiek. De tekeningen hebben mijn aandacht getrokken om panter te lezen. Zowel de cover als de tekeningen in het boek zelf zijn echt wondermooi. Hij gelooft dat tekeningen zonder personages en verhaal minder emoties opwekken. Hij wilt dat de juiste tekening op het juiste moment je kunnen doen lachen of janken. Dat is toch zijn hoogste doel. Verder illustreert Brecht Evens kranten, magazines en tekent momenteel zelfs een reisdagboek over Parijs voor Louis Vuitton. Met de pracht tekeningen die ik heb gezien in het boek Panter was ik heel blij om dit te horen.