Sporen van blauw

A van Steeg 04 februari 2020
Ina de Wilde schreef eerder Fluistering van woorden, een gedichtenbundel. Ze bracht deze in eigen beheer uit. Met het boek Sporen van blauw debuteert ze in het genre romans.
Richard en Tamar zijn al twintig jaar samen en de relatie is liefdevol, maar kent wel zijn vastgeroeste gewoonten. De kinderen zijn ondertussen tieners en het leven kabbelt voort. Tamar heeft het gevoel dat ze wat mist in haar relatie, wat versterkt is na een vakantie met haar vriendin in Portugal. Deze vakantie verloopt niet geheel naar verwachting, omdat Tamar haar enkel verzwikt en ze daar een bijzondere man leert kennen die haar en haar vriendin het land laat ontdekken.
Eenmaal thuis blijft Tamar hunkeren naar Portugal. Ze besluit alleen terug te keren. Vindt ze hier wat ze zoekt? Krijgt ze antwoord op haar vragen? Ondertussen blijkt dat niet alleen Tamar iets mist in de relatie en het leven. Richard heeft ook zo zijn twijfels en worstelt met zijn gevoelens. Hoe diep is de liefde voor elkaar? Ook hij ontmoet een ander waarvoor hij gevoelens ontwikkelt. Welke keuze zullen de twee maken?
Sporen van blauw kent niet al te veel bladzijden, maar is een boek dat veel herkenning en emotie zal oproepen bij de lezer. Subtiel maar krachtig weet Ina de Wilde de personages vorm te geven, waarbij je bijna in de huid van Richard en Tamar kruipt als lezer. Veel stellen zullen het herkennen, na jaren bij elkaar zijn is het samenzijn een gewoonte waarbij dit ook kan zorgen voor een gemis en spanning in een relatie. Ina weet dit goed te verwoorden op het papier. Vertrouwen, liefde, persoonlijke ontwikkeling en keuzes maken zijn een aantal thema’s die aan bod komen in Sporen van blauw.
Bijzonder om te lezen is dat Ina de Wilde schrijft voor de hobby. In haar dagelijks leven is ze massagetherapeut en bewegingsagoog. Dat ze een goed boek kan schrijven, laat ze zien met dit debuut. Haar schrijfstijl is puur, krachtig en helder. Voor ik het wist, sloeg ik het boek dicht.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg