Het eerste boek van Hendrik Groen lag ik regelmatig over de stoel heen van het lachen.
Het tweede boek was iets minder, maar toch de volle 5 sterren waard.

En nu ..Opgewekt naar de eindstreep. Af en toe nog in de lach geschoten, maar nu de aftakeling van lichaam en geest van Hendrik Groen is begonnen, is het meer een boek geworden wat tot nadenken stemt. Ik voel mij hierbij ook een beetje aangesproken. Als AOW’er voel ik , net als andere ouderen, dat het lichaam mij af en toe in de steek laat. De vergeetachtigheid steekt ook de kop op. Namen vergetend, in de supermarkt staan en je verwonderd afvragen hoe je hier gekomen bent, want je hebt helemaal niets nodig.
Of thuiskomen van een wandeling en merken dat je de ijskast open hebt laten staan, of dat de keukenraam nog wijd open staat. ( gelukkig het laatste in een afgeschermd gedeelte van het huis).
Peter de Smet heeft de juiste toon getroffen en behandelt de dementie heel respectvol.
De ondersteuning van vrienden en bekenden o.a. Leonie en Frida wordt door Peter als voorbeeld gesteld voor de liefdevolle aandacht van de mantelzorgers. Enn boek met een lach en een traan.

Ik heb genoten van het boek: tranen stonden in mijn ogen bij de laatste bladzijden.
Deze drie dagboeken mogen alleen mijn huis uit als ik overleden ben.

Uiteraard moet dit boek ook verfilmd worden, temeer omdat Evert en Eefje in de wanen van Hendrik voorkomen. En ik wil graag André van Duin terugzien in dit gegeven.
Uiteraard is de waardering 5 sterren.

Reacties op: Beklemmend

Opgewekt naar de eindstreep - Hendrik Groen