Hoopvol boek om verliefd op te worden

06 september 2020
De dag dat bekend werd dat dit boek werd vertaald, wist ik dat ik hem niet meer zou kunnen weerstaan. Ik moet eerlijk toegeven: toen ik hem voor het eerst tegenkwam (ergens in 2019) leek het me niets voor mij. Zo zie je maar dat leessmaken veranderen, want een paar maanden later keek ik reikhalzend uit naar deze vertaling. Vandaag komen jullie erachter of de hype het waard is!

“Het punt is dat ik nogal graag in het diepe spring. Daar kies ik zelf voor. Ik hou van hem, ook van dat stukje, júíst door dat stukje. Doelbewust. Ik kies ervoor om van hem te houden.”

De boeken die ik meestal lees hebben nogal een donker kantje en dit is een van de enige romcoms die ik ooit heb gelezen. Ik ben dan ook niet de grootste fan van het genre, maar iets aan dit boek is zo charmerend dat ik geen keuze had.

Ik merkte meteen hoe een heerlijke schrijfstijl Casey McQuiston heeft (en hoe goed de vertaling is! Echt van genoten!). Het leest gewoon vlot en is verslavend. Ze schrijft met een heel andere toon dan ik gewend ben: luchtig.

Die luchtigheid zat eigenlijk doorheen het hele boek. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo bij een boek heb moeten lachen (en grijnzen)! Dat kwam met name door de dialogen, die heel levendig voelden, net als de karakters.

Niet alleen Alex en Henry, maar ook de rest van de karakters voelden heel realistisch aan. Er zat net genoeg diepte in en iets wat ik al helemaal apprecieer is de diversiteit! Het zat zo goed in het verhaal verweven en was er niet gewoon voor drama of zo, maar omdat het erbij hoorde. Ik hield van het feit dat hoewel Alex en Henry natuurlijk de hoofdkarakters zijn, de andere karakters ook gewoon een verhaal buiten hen hadden. Het voegde gewoon nog iets extra’s toe voor mij!

Dit boek is heel erg open en windt er geen doekjes om. Er zijn seksscènes in dit boek, dus als je daar geen fan van bent is het misschien niet de perfecte match, maar persoonlijk vond ik ze niet erg. Ze waren goed geschreven en gewoon best grappig, wat weer dat realistische effect gaf. Het hoeft niet per se allemaal vlekkeloos te gaan.

Er zit ook een beetje politiek in dit boek en hoewel ik weet dat niet iedereen erin geïnteresseerd is, vond ik het wel een interessant en belangrijk deel. Het maakte het nog wat boeiender én (heel belangrijk) gaf me een menselijker beeld van de mensen die in de politiek zitten.

Maar het belangrijkste aan dit boek vond ik toch wel het moraal van het verhaal. Het was gewoon mooi en hartverwarmend! Er zit zo’n diepe connectie tussen Alex en Henry dat ik niet anders kon dan van ze te houden.

Rood, wit en koningsblauw was echt een geweldig boek om te lezen! Het is belangrijk, grappig en verslavend. Ik ben verliefd geworden op zowat alles aan dit boek en mijn hart geeft me geen andere keuze dan dit een 5/5 te geven!

Bedankt Zomer en Keuning voor het opsturen van dit exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie.

Liefs,
Alissa