Lezersrecensie

Spannende novelle met herkenbare elementen

aninaleest 05 september 2022
Afgelopen week was de release van de nieuwste Kluitman-novelle ‘Slipjacht’. Ik las het boek binnen een uurtje uit en heb’ Slipjacht’ beoordeeld met vier sterren. Ik raad dit spannende boek(je) dan ook zeker aan!

Mateo is een jongen van vijftien met een moeilijke thuissituatie en nare ervaringen op school. Zijn moeder is vertrokken naar Afrika toen Mateo nog erg klein was, zijn vader begrijpt hem niet en op school wordt Mateo veel gepest. Zijn vrienden hebben hem in de steek gelaten en de enige manier om met al die frustraties en emoties om te gaan, is voor Mateo om te tekenen. Zijn tekeningen zijn bloederig, want Mateo gelooft dat alles meevalt als je je maar inbeeldt dat het altijd erger kan. Als de vader van Mateo zijn tekeningen ontdekt, wil hij dat Mateo met iemand gaat praten. Halsoverkop vertrekt Mateo op schoolkamp naar de Veluwe, maar nog voor het bereiken van het kampgebouw neemt hij de benen. Mateo wil met rust gelaten worden, voor zichzelf zorgen en bewijzen dat hij geen freak is. Wat hij niet weet, is dat er in het bos iemand ronddwaalt. Iemand die veel eenzamer, bozer en gevaarlijker is dan Mateo zich kan voorstellen…

’Slipjacht’ is een spannend boek vol avontuur. Mateo is een bijzonder personage om te volgen, hij vertoont wat apart gedrag, maar is een lief en leuk persoon. Ik kreeg oprecht medelijden met hem. Doordat je vanuit Mateo’s perspectief leest, ervaar je hoe alleen en niet begrepen hij zich voelt. Mateo ontwikkelt gedurende het boek een bijzondere vriendschap, iets wat het verhaal zeker verrijkt. Ook de band met zijn ouders verandert door de gebeurtenissen in het boek. Mooi om te lezen dat er altijd ruimte is voor tweede kansen.

De schrijfstijl van het boek is vlot. De gebeurtenissen en beschreven gevoelens zullen vooral voor jongeren tussen de 13 en 18 jaar zeker herkenbaar zijn. Het verloop van het verhaal is spannend en redelijk onvoorspelbaar. Je wilt graag weten wie het gevaar in het bos vormt en wat zijn beweegredenen zijn. Of ik dit uiteindelijk heel geloofwaardig vond? Dat niet per sé, maar het maakte het verhaal wel spannend.

‘Slipjacht’ is weer een fijne, maar bovenal spannende novelle voor jongeren en/of liefhebbers van spannende verhalen. Ik heb genoten van dit nieuwe deel in de reeks novelles en beoordeel het boek dan ook met vier sterren. In september verschijnt er weer een nieuwe novelle, ‘Wat we niet zeggen’. Ik kan niet wachten!

Meer recensies van aninaleest

Gesponsord