Quotum

08 oktober 2020
Eentje voor de dystopie-liefhebbers! Quotum heeft een vrij simpele premise: om de overbevolking tegen te gaan, krijgt elk land een maximum aantal inwoners... er moeten dus mensen weg. Het land waar de helden van dit verhaal wonen, heeft een oplossing: via loting gaan mensen in slinkstand: ze mogen zo weinig dat ze maar voor de helft meetellen. Geen electriciteit, voedselpaketten en verplichte slinkerdienst. Het leven van een slinker is een zwaar maar noodzakelijk kwaad... maar is dat wel zo? Dit dystopisch verhaal leest als een trein. Alles haakt netjes in elkaar en het plot raast aan sneltempo door. In het midden zit echter een trager stuk dat voor mij de lijn wat brak. De personages hadden ook wat meer diepgang kunnen gebruiken. Toch vind ik dit boek een aanrader: de schrijfster geeft je erg veel stof tot nadenken!

Meer recensies van