Indrukwekkende roman

Bertina Mulder 09 april 2022 Auteur
Filip Bastien en ik ontmoetten elkaar tijdens de uitreiking van The Indie Awards 2018 waar Filip met ‘Winteruren’ de winnaar werd van het de prijs voor het beste boek en het meest memorabele personage. Onlangs heb ik het boek zelf gelezen en het verhaal is alle loftuitingen zeker waard. Het boek beschrijft belangrijke gebeurtenissen uit het leven van Richard Van Waeyenberghe, verhaallijnen kronkelen zich door elkaar heen. Je gaat heen en terug in de tijd, waarbij twee vrouwen een belangrijke rol in zijn leven spelen. Ik vroeg me af of het Vlaams mij als Nederlandse zou storen, maar dat was niet het geval. Filip schrijft boeiend, fantasievol en kleurrijk. Het deel van het verhaal dat zich in de WO2 afspeelt, bevat realistisch scènes vanuit een gevangenenkamp. Zeer indrukwekkend. Ik las later dat hij zich had laten inspireren door getuigenissen van echte gevangenen, wat het nog heftiger maakt. Toch weet hij het zodanig te beschrijven dat de impact binnenkomt maar het geen onnodige sensatielust bevat.
Met dit verhaal volg je een bijzondere persoon en voel je goed in omstandigheden het leven en de keuzes kunnen sturen. Chapeau Filip! Vijf sterren ⭐️ ⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Bertina Mulder