"Een fatsoenlijke familie" speelt zich af in een achterstandswijk in de Italiaanse stad Bari. Iedereen binnen de gemeenschap kent elkaar, weet alles van elkaar en bemoeit zich met elkaar. Hoofdpersoon in het boek is Maria. Zij is het jongste kind, en de enige dochter, in een arm (vissers)gezin, dat verder bestaat uit vader, moeder en broers Guiseppe en Vincenzo.
Vader (die de bijnaam Tony Curtis heeft gekregen van de wijkbewoners) is een licht ontvlambare man. Moeder is een lieve en gevoelige vrouw. Broer Guiseppe is een aardige, rustige jongen die binnen de lijntjes kleurt, terwijl Vincenzo het zwarte schaap van de familie is. Maria is klein, dun, heeft grote oren, een bloempotkapsel en kan goed leren. Omdat ze eigenwijs en onverzettelijk is, heeft ze van haar oma de bijnaam Malacarne (kwaad vlees) gekregen. Maria is een buitenbeentje, zowel binnen het gezin als op school. Op een dag komt Michele naast Maria te zitten in de klas. De familie van Michele staat slecht bekend binnen de wijk. Ondanks dat ontstaat er een hechte vriendschap tussen Maria en Michele. Ze herkennen zichzelf in elkaar. Na een heftige gebeurtenis waarbij zowel Vincenzo als een broer van Michele zijn betrokken, verbiedt de vader van Maria haar om nog langer met Michele, haar enige vriend, om te gaan. Terwijl Maria de achterbuurt ontgroeit door naar een goede middelbare school te gaan, blijft Michele achter. Jaren later ontmoeten de twee elkaar weer. Vanuit hun vriendschap ontstaat een grote liefde. Opnieuw staan de rivaliserende families van Michele en Maria hun liefde echter in de weg.

Juist door de uitgebreide beschrijving van zowel de buurtbewoners als de wijk zelf, waande ik me in Bari. Mooi opgeschreven, maar niet vrolijk stemmende liefdesgeschiedenis met een enigszins open einde.

Reacties op: Een fatsoenlijke familie

Een fatsoenlijke familie - Rosa Ventrella