Wat is dit een prachtige roman!

07 april 2021
Verwachting’ is een prachtige roman over keuzes, vriendschap en compromissen.

Anna Hope heeft met dit verhaal over de drie vriendinnen Hannah, Lissa en Cate een realistisch verhaal geschreven over de grote vragen in het leven.

Hoewel het boek vrolijk begint met de jonge meiden die in de fleur van hun studententijd samenwonen in Oost- Londen spat de zeepbel al snel uit elkaar.

We volgen de avonturen van deze jonge vrouwen en ontdekken dat ze niet alleen vriendinnen maar ook concurrenten van elkaar zijn.

Op hun dertigste blijkt dat ze nog steeds allemaal een tikje jaloers zijn omdat ze zelf nog niet bereikt hebben waarvan ze dromen en het lijkt alsof de anderen wel gelukkig zijn. Eigenlijk bedriegen ze elkaar want de werkelijkheid is heel anders maar net door hun rivaliteit is de vriendschap doorheen de jaren niet altijd even hecht.

Hannah is getrouwd met Nathan en is erg ongelukkig omdat talloze IVF- pogingen niet voor een baby gezorgd hebben maar wel voor een verwijdering van elkaar. Lissa lijkt nog steeds op zoek naar de beste rol maar onderhuids zit er meer pijn en verdriet verborgen. Cate is mama en woont met haar liefhebbende man in Canterbury waar ze zich verloren voelt.

In flashbacks lezen we hoe het verleden en hun jeugd verlopen is en in het nu zien we of hun verwachtingen uitgekomen zijn.

Toen ze nog jong en enthousiast waren zaten ze immers vol idealen en plannen. In het verleden waren ze nog bereid om tegen heilige huisjes te schoppen maar door ouder te worden zijn deze wilde ideeën aan de kant gegooid. ‘Verwachting’ toont ook hoe hun ouders vroeger en nu zijn en ook zij hebben een heel pad afgelegd. Door hun opvoeding en levenslessen zijn de meisjes ook uitgegroeid tot vrouwen met hun eigen opvattingen en vooroordelen. Door de jaren heen maken ze ook fouten wat hun vriendschap bedreigd of soms doet verwateren.

Anna Hope laat zien hoe hun fundament van echte vriendschap toch overeind blijft wanneer de vriendinnen elkaar opnieuw ontmoeten of opzoeken.

De auteur schrijft helder en beeldend, ze beperkt haar dialogen vaak tot de essentie. Deze schrijfstijl maakt dat ik me betrokken voel bij het wel en wee van Hannah, Lissa en Cate.

‘Verwachting’ is een roman met echte personages van vlees en bloed met goede en mindere karaktereigenschappen.

Samen met Hannah, Lissa en Cate werd ik deel van hun toekomst met ups en downs en hoopte ik dat de plooien gladgestreken werden.

Met een ontroerende kijk en scherpe blik is 'Verwachting' geen zeemzoet verhaal maar wel een fascinerende trip in drie levens waarbij de realiteit de droom inhaalt.

De auteur is groots in kleine dingen en raakt net door de menselijke benadering. De personages leven en ik word deel van hun reis.

‘Verwachting’ maakt duidelijk dat het leven geen suikerspin is maar een carrousel van gebeurtenissen, keuzes en compromissen.

4 Inktpotjes
Door Fany