emancipatie in het italie van begin twintigste eeuw

23 februari 2021
“De stof in haar handen” is een historische roman van de Italiaanse schrijfster Bianca Pitzorno. Het verhaal speelt zich af op Sardinië in het begin van de twintigste eeuw. Een meisje blijft met haar grootmoeder samen achter na een cholera-epidemie. De oma wil kost wat het kost haar kleindochter bij zich houden en gaat daarom niet in huishoudelijke dienst, maar kiest er voor als zelfstandig naaister aan de slag te gaan. Ze is gelukkig heel goed en de rijkere families van de stad doen al snel een beroep op haar. Ze is vooral gespecialiseerd in onder- en linnengoed. Vanaf een zeer jonge leeftijd leert ze haar kleindochter de kneepjes van het vak en dat is maar goed ook want als ze een jaar of 14 is, komt haar oma te overlijden en staat ze er alleen voor. Gelukkig kent ze een vak en mag ze bij de oude klanten van haar oma blijven komen. Dit boek vertelt het verhaal van een aantal klanten die stuk voor stuk eigengereide vrouwen zijn. Ondertussen wordt ze zelf ook volwassen, maar blijft ze vrijgevochten en dat is maar goed ook. Leuk om te lezen hoe de emancipatie ook toen al werd bevochten. Wanneer je leest hoe moeilijk het is in die tijd het hoofd boven water te houden, ben je je weer bewust van de tijd waarin wij leven en hoe makkelijk vele dingen voor ons zijn. Leest als een trein en is zeker de moeite waard. Drie sterren. #07/2021 #boekperweek #bibliotheek #boekenliefhebber #lezenisleuk #biancapitzorno #destofinhaarhanden #bookstagram #booksofinstagram #boekenblog #boekendagboek #boekenblogger #dutchbookstagram #bookstagrammers #boekenliefde #boekenkast #boekenwurm

Meer recensies van