Meeslepend

EMBV 04 oktober 2021
Het meisje met de luidende stem is het debuut van Abi Daré. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, kunnen we stellen dat het een geslaagd debuut is. Het meisje met de luidende stem vertelt het verhaal van Adunni, een jong meisje uit Nigeria met dromen. Adunni wil graag het onderwijs in zodat met name meisjes een kans krijgen voor een betere toekomst. Iets wat in Nigeria niet zo vanzelfsprekend is. Helaas loopt het voor Adunni allemaal wat anders, ze wordt van school gehaald. Wanneer haar vader aankondigt dat ze gaat trouwen met een veel oudere man als zijn derde vrouw, met de verwachting dat Adunni de zoon en erfgenaam van de man zal schenken, lijkt haar droom zeer ver weg. Alsof het uithuwelijken al niet erg genoeg is, volgt er nog een tragedie in het leven Adunni, moet ze vluchten, beland ze in slavernij en dienstbaarheid bij een rijke familie in de grote stad….

Het boek vertelt ons gaande weg dat Adunni een sterke vrouw is, ondanks dat haar herhaaldelijk verteld wordt dat ze niks voorstelt etc. Adunni houdt vol en vecht er voor op er wel toe te doen en gehoord te worden. Dat is ook de onderliggende boodschap van het boek. Adunni is de stem van vele meisjes die blijven hopen op een betere toekomst en meisjes die hopen hun droom te verwezenlijken.

Het personage van Adunni is krachtig, ze is 14 jaar en toch heel vasthouden en vol hoop met wat ze wil bereiken. Ze volhardt in haar dromen. Dat was prachtig om te lezen en haar personage kan een voorbeeld voor velen zijn. De gebeurtenissen rond Adunni zijn uit het leven gegrepen en overkomen helaas veel meisjes in Nigeria en andere met name Afrikaanse landen. Als je er over nadenkt best schokkend dat dat allemaal ongestraft kan gebeuren. Een kindbruid en alleen maar goed om baby’s te produceren. Afschuwelijk gewoon.

Zoals eerder vermeld is Het meisje met de luidende stem het debuut van Abi Daré. En wat voor een debuut. Abi Daré heeft een open manier van schrijven, al wat het met taalgebruik best wel even wennen. Kromme zinnen die je soms tot een flinke glimlach bewogen. Tevens een compliment aan de vertaler van het boek, het zal niet eenvoudig geweest zijn om de juiste woorden en met name de juist sfeer te behouden.

Samengevat : Een geslaagd debuut. Het meisje met de luidende stem is een meeslepend verhaal, die je tevens ook wel de ogen opent over hoe de minder bedeelde meisjes daar moeten leven. De auteur geeft prima de leefomstandigheden en sfeer weer in Nigeria. Absoluut een aanrader!

Meer recensies van EMBV