De Bubbel is het debuutroman van Sanne Kanis, verschenen op 27 mei 2019.
Sanna Kanis (1981) heeft met haar kennis van ruim twaalf jaar ervaring bij drie beursgenoteerde technologiebedrijven haar debuutroman uitgebracht. Ze werkte op strategische posities in binnen- en buitenland.

Anna ziet het helemaal zitten, haar nieuwe baan in Londen gaat eindelijk beginnen. Als marketingmanager bij het snelgroeiende techstart-up bedrijf ImageBuilders wilt ze het helemaal gaan maken. Ze probeert aan de hoge eisen van de techwereld en haar collega’s te voldoen, waardoor ze soms nogal zwaar op de proef gesteld wordt.

Het boek gaat vooral over de carriereswitch die Anna doormaakt. De optimistische Anna heeft veel vertrouwen in het bedrijf, wilt haar beste beentje voortzetten en doet alles wat er van haar gevraagd wordt. Haar collega’s maken het haar alleen wel een stuk moeilijker. Zo is haar baas, Louise, niet helemaal clean, Juan heeft een oogje op haar maar probeert ondertussen zo veel mogelijk geld uit het bedrijf los te peuteren en Felix haar oude studievriend verwaarloosd haar.

Sanne Kanis zegt in haar dankwoord geïnspireerd te zijn door haar voormalige werkgevers, hoewel ze dit niet zegt in haar boek is het wel terug te vinden. Met haar schrijfstijl omschrijft ze de gebeurtenissen alsof ze er zelf bij was. Heel gedetailleerd is het niet, wel met een beetje humor, een gebeurtenis gaat over het algemeen vlot voorbij, maar ze laat de problemen wel duidelijk zien.
Al haar issue’s bij de vorige werkgevers laat Sanne Kanis duidelijk merken: Het inkomstenverschil tussen mannen en vrouwen, geld wat in omloop is, de werkdruk, collega’s die onderling iets voor elkaar gaan voelen, een professionele werkopstelling, het komt allemaal aan bod.

De Bubbel is duidelijke een boek wat gaat over de techniekwereld. Verschillende technische woorden en hun afkortingen komen regelmatig voorbij. Dat is nogal storend. Net zoals elk koffietentje/lunchroom bij naam verteld wordt. Fijn dat je een restaurant binnen loopt, met je collega’s gaat discussiëren over de menukaart en vervolgens gaat omschrijven hoe de sushi smaakt, maar dat is niet het doel van het boek. Anderzijds zijn de hoofdstukken nogal kort dit houdt de spanning erin en leest het sneller weg.

Sanne Kanis heeft een prima eerste boek geschreven. Het geeft de kijk op internationale technologische bedrijven weer met een beetje humor. Ik betwijfel of alles wat er staat ook echt op waarheid gebaseerd is. Niet elk bedrijf gaat natuurlijk zomaar met geld strooien en laat je alles declareren wat je gegeten of gedaan hebt.
In ieder geval is de schrijfstijl fijn en is de verandering van het karakter ook duidelijk aan te merken.
Kanis mag zeker nog wel een boek gaan schrijven.

Reacties op: Een debuutroman wat voor een kijkje in de techwereld zorgt

De bubbel - Sanne Kanis