De naam Stefanie van Mol zal veel mensen weinig zeggen. De naam Brave New Books daarentegen is beter bekend. Veel Belgische en Nederlandse auteurs brengen hun debuutboek uit via deze self publishingplatform. Het vergt daarom ook veel moed om deze stap te zetten. De naam van de uitgeverij in combinatie met de naam van de auteur maakt dan ook nieuwsgierig naar het debuutboek van deze auteur.

Roxanne klimt na een moeite tijd weer langzaam uit de dal. Haar ex heeft ervoor gezorgd dat haar leven in korte tijd is veranderd in een hel. Maandenlang heeft ze er nachtmerries van gehad en is ze doodsbang geweest om haar appartement te verlaten. Een ijslaagje heeft zich om haar hart en ziel weten te sluiten en ze is niet van plan om die ooit nog voor een man te laten vallen. Tot ze de bezitterige controlfreak Jonas tegenkomt. Hij weet gelijk al dat zij bij elkaar horen. Kan hij Roxanne ervan overtuigen om hem een kans te geven of is het ijslaagje niet meer te smelten?

Meteen vallen de twee extreme hoofdpersonen op. Aan de ene kant Roxanne die wantrouwig is voor mannen en die onzeker is over haar diepste geheim. Aan de andere kant maken we kennis met Jonas, een man die zeker is van zijn zaakjes en die een kick krijgt om te krijgen wat hij wilt. Als lezer is het door deze extreme verschil in karakters lastig om een band met ze krijgen. De keuzes die Roxanne maakt en de drang die Jonas heeft zijn nogal buitengewoon moeilijk te begrijpen.

Onbewust groeien Roxanne en Jonas naar elkaar toe. Ze gaan al vrij snel met elkaar op een date en belanden ook al vrij snel met elkaar in bed. Helaas merk je van deze groei niet zo veel. Door het gebrek aan details lijkt het net alsof je in hoofdlijnen een verhaal zit te lezen. De natuurlijke verloop van de relatie is er niet en dat zorgt voor een gevoelloze liefde.

Pas aan het eind merk je de oprechte gevoelens. Roxanne en Jonas komen op een punt waar het alles of niets is. De spanning stijgt voor even, maar heeft niet genoeg ruimte gekregen om zich op te bouwen. Door de directe en korte hoofdstukken is het einde nogal snel en iets te slordig afgekapt.

Het is lastig om het Vlaamse taalgebruik te negeren. De metaforische woorden die gebruikt worden zijn te begrijpen voor Nederlanders, maar lijken soms kromme zinnen. Al met al zitten er nog wel wat kleine foutjes in verhaal. In het begin is dit niet zo heel storend, gaandeweg het verhaal is de professionaliteit minder geworden. Schrijvers die zelf publiceren hebben eenmaal een grotere kans dat dit soort foutjes kunnen ontstaan.

Door de plat neergezette karakters en weinig diepgang lijkt het net of Van Mol te veel wilde gaan vertellen in een te kort verhaal. De afwisseling van het perspectief en de korte hoofdstukken zorgen er toch nog voor dat je door wilt lezen, een vurig debuut is dit echter niet. Desalniettemin heeft ze met Vurig Verlangen wel mijn respect verdient voor het zelf publiceren van haar verhaal.

Reacties op: Debuutboek met weinig diepgang

Vurig verlangen - Stefanie Van Mol