Romantiek en spanning in een oververhit decor ****

Gert 28 juni 2020
Inge Spaan (1980) werkt sinds 2011 als zelfstandig ondernemer in de accountancy. Volgens velen wordt deze beroepsgroep niet bevolkt door grote creatievelingen. Inge Spaan toont aan dat er altijd uitzonderingen bestaan op een algemeen geldend oordeel. In haar vrije tijd heeft ze de laatste jaren gewerkt aan Oververhit, haar thrillerdebuut dat onlangs verscheen bij uitgeverij LetterRijn.

In Oververhit maakt de lezer kennis met de 28-jarige Jolijn. Ze heeft haar leven mooi op orde. Een goede baan, fijne sociale contacten en, in ieder geval ogenschijnlijk, geen reden voor grote zorg. Of het moet zijn dat ze een geheime relatie heeft een getrouwde man, Bastiaan. Ze zou het graag anders zien, maar in eerste instantie kan ze hier geduldig mee omgaan. Dat wordt anders als er een aantal vreemde incidenten gebeuren, waardoor haar innerlijke onrust langzaam maar zeker toeneemt. Uiteindelijk kan ze niet meer ontkennen dat iemand het op haar heeft voorzien. Ze weet alleen niet wie het is. Kan ze op tijd achterhalen wie het op haar heeft gemunt en zo het dreigende gevaar afwenden?

Een eerste opvallend punt aan dit boek is het genre vermeld op de cover: feelgood thriller. Je kunt je afvragen of deze twee uitersten tot een goed verhaal kunnen leiden. Kan een verhaal een dosis romantiek bevatten en tegelijk ook spannend zijn? Na het lezen van Oververhit is mijn antwoord volmondig: ja, dat kan! Spaan laat zien dat de beschrijving van de relatie tussen bijvoorbeeld Bastiaan en Jolijn heel goed samengaat met de spanning die wordt opgeroepen als Jolijn zich niet op haar gemak voelt als er weer een ‘toevallige’ gebeurtenis plaatsvindt.

De verhaallijnen zijn ietwat eenvoudig van opzet met hier en daar een wat voorspelbare voortgang. Dat stoort niet echt, omdat Inge Spaans schrijfwijze ervoor zorgt dat je geboeid blijft en ongemerkt toch weer een paar hoofdstuk blijkt te hebben verslonden. Met name op het onderdeel suspense blinkt Oververhit uit. En als je uiteindelijk de ontknoping nadert, blijkt alles toch weer net even anders in elkaar te steken dan je dacht. Hierdoor sla je het boek wel degelijk tevreden dicht.

In ieder geval zijn Inge Spaan en haar uitgever Theo van Rijn geslaagd in hun missie. Dit boek is bij uitstek geschikt om te lezen tijdens de vakantie of andere ontspannende momenten. Wie dit boek bijvoorbeeld meeneemt naar het strand of naar het zwembad, gaat gegarandeerd een aantal plezierige (overhiite) leesuurtjes tegemoet. Voor iemand die van plan is binnenkort een resort te bezoeken is mijn advies: ga dit boek ook zeker lezen, maar misschien beter pas als je daar weer vandaan bent.

Meer recensies van Gert