Een meisje fantaseert over haar buren als ze langs hun deuren loopt. Zeven verdiepingen en zeven verschillende kamers. Woont hier een piraat met zijn zeemeerminliefje? Daar een acrobatenfamilie? Of een oude avonturier met zijn tijger? Alle buren zijn gewoon zo cool, haar eigen huis en ouders zijn maar saai!

De omslag van “Binnen bij de buren” valt meteen goed op met al dat rood. Ook de binnenkant is opvallend en het heeft een hele eigen, bijzondere en unieke stijl. Het is een prenten- en zoekboek bomvol details, je kijkt echt je ogen uit. Elke woning heeft een origineel thema of inwoners volgens de fantasie van dit meisje, van boeven tot vampiers tot een extreem muzikale familie. Je kunt ook nog een mini hamstertje zoeken in elke kamer. Doordat je gaat zoeken en de illustraties nog beter gaat bekijken, zie je nog veel meer details dan degene in eerste instantie al zag.

De tekst hebben ze eigenlijk behoorlijk kort en bondig gehouden. De kracht van dit prentenboek zit hem echt in de fantasie en de illustraties. Eigenlijk wisselen de illustraties elkaar heel mooi af, een paar rustige illustratie gevolgd door een hele drukke en soms zelfs hysterische illustratie. Zo is het gehele boek mooi in balans. Leuk om te zien dat elke kamer en de inwoners anders zijn, maar wel bijzonder op zijn/haar eigen manier. Er wonen eigenlijk helemaal geen saaie mensen in het gebouw, of nou ja, de ouders van het hoofdpersonage zijn wel saai zegt ze zelf. Of dat echt zo is, ga ik natuurlijk niet vertellen, dan zul je “binnen bij de buren” zelf moeten gaan lezen.

Het verhaal leest heerlijk vlot en luchtig weg, maar toch is dit boek niet snel uit en dat komt door het zoek element. Als ouder of juf/meester kun je zelf ook nog opdrachtjes verzinnen bij de platen, genoeg te zien en genoeg te zoeken. Het boek is speels en kindvriendelijk en het is ook zeker leuk voor de wat jongere kinderen. Zowel jong als oud zal plezier beleven aan dit prenten- en zoekboek. Geschikt voor kinderen vanaf ongeveer vier jaar.

Reacties op: Wat zou er toch verstopt zitten achter de deuren van de buren?

Binnen bij de buren - Einat Tsarfati