De tienjarige Bloem probeert alles altijd zo goed mogelijk te doen. Ze kent alle schoolregels -en dat zijn er VEEL- zo perfect uit haar hoofd, dat zelfs leraren naar haar toe komen om te vragen hoe het ook alweer zat. Ze is er trots op het braafste meisje van de school te zijn, tot ze op een dag onder de wilg in haar tuin een zakje met geheimzinnige zaadjes vindt. Plotseling hoort ze zachte stemmen die haar vertellen waar ze die zaadjes moet planten. En dan gaat het braafste meisje van de school zich wel heel eigenaardig gedragen.

De cover van “Bloem” trekt direct de aandacht en daarnaast staat er ook één enkel zinnetje op: “Er gebeuren fantastische dingen zodra je de regels overtreedt...” In het voorwoord krijgt de lezer nog eens extra een waarschuwing, het kan gevaarlijk zijn om dit boek te lezen of zelfs maar vast te houden en niemand is veilig. Een veelbelovend begin dat je meteen erg nieuwsgierig maakt naar het verhaal. Je wilt vanaf dat moment ook alleen nog maar zo snel mogelijk beginnen met lezen.

Het verhaal is in het ik-perspectief van Bloem geschreven en af en toe richt ze zich ook tot de lezer en geeft ze commentaar op de gebeurtenissen en haar eigen gedrag. Het eerste stuk in het boek komt een beetje langzaam op gang en is zelfs af en toe wat langdradig. Je leert Bloem en haar beste vriendin Neena beter kennen en je leest wat er zoal gebeurt in het plaatsje waar de meisjes wonen. Bloem blijft erg hangen in het braaf zijn en op een geven moment denk je, nu weet ik het wel. Na dit eerste gedeelte van het verhaal komt er opeens wat meer avontuur om de hoek kijken en op dat moment word je ook echt het verhaal ingezogen.

“Bloem” is het debuut van auteur Nicola Skinner en het is absoluut het lezen waard. Het verhaal bevat een prachtig boodschap, waar jong en oud best nog iets van op kunnen steken. De schrijfstijl van Nicola Skinner is origineel, mysterieus, fantasierijk, vol met humor en het heeft een grote dosis liefde voor de natuur. De vormgeving van “bloem” is erg tof gedaan, er zitten ook enkele prachtige zwart/wit illustraties in verwerkt. De hoofstukken in “bloem” zijn niet te lang, wat ervoor zorgt dat alles fijn en prettig wegleest.

Vooral natuurliefhebbers (jong en oud) zullen erg van dit verhaal genieten tijdens het lezen. Bloemen en planten zijn nu eenmaal heel erg belangrijk in ons leven, dus laten we er zuinig op zijn.

Reacties op: Liefde voor de natuur!!

Bloem - Nikola Skinner