Ailsa McCormack is huwelijksplanner van Carrick Park Hotel. Ze is goed in haar werk en bezorgd elk bruidspaar de mooiste en meest perfecte dag van hun leven. Dit jaar moet ze een kerstbruiloft organiseren en dat gaat te kost van haar eigen kerst. Niet dat het Ailsa veel uitmaakt. Er is nu eenmaal iets speciaals aan het hotel rond de feestdagen. Ailsa heeft altijd een bepaalde fascinatie gehad voor de mensen die vroeger in Carrick Park gewoond hebben. Met name Ella Carrick en haar tragische verhaal trekken enorm haar aandacht. Wat zou ze deze bijzondere vrouw graag ooit eens hebben ontmoet. Als ze op kerstavond een knappe, lange, donkerharige man ontmoet in de salon, die haar vaag bekend voorkomt, kon haar kerst weleens betoverender worden dan ze ooit voorzien had…

Het eerste dat opvalt aan “de betovering van kerstmis” is dat het een enorm dun boekje is. Het boek telt slechts 120 pagina’s. Ik was dus wel even bang dat het een verhaal zou zijn dat amper uitgewerkt zou zijn. Toch was dit verhaal wel af, ondanks dat er op sommige stukken best nog wel meer vertelt kon worden. Het is een heerlijk romantisch verhaal, maar niet te overdreven. Ergens had het zwijmel-gehalte voor mij persoonlijk wel veel hoger mogen liggen (bij een kerstverhaal mag dat vind ik). Ondanks de verwarring op sommige stukjes vallen aan het einde alle puzzelstukjes wel mooi in elkaar. Het is zeker een magisch verhaal, maar toch op een andere manier dan ik verwacht had.

Ned Cavendish is een erg interessant personage. Een knappe, mysterieuze en enorm galante/attente man, trek al gauw de aandacht. Hij hoorde absoluut in dit verhaal thuis. Toch bleef het allemaal vrij vlak en had er nog wel veel meer uitgehaald kunnen worden. Ailsa het hoofdpersonage is vooral heel erg lief, wel was ze een beetje te goed van vertrouwen. Ze stelde bij bepaalde gebeurtenissen totaal geen vragen en was eigenlijk niet eens iets van verbaasd of verrast, dat kwam op mijn niet geheel geloofwaardig over. Ondanks dat ik best wel genoten heb van dit verhaal, miste ik gewoon bepaalde details, zeg maar de puntjes op de i ontbraken nog te veel.

De schrijfstijl van Kirsty Ferry is luchtig, vlot en prettig. Het begin was wel even inkomen, maar naarmate je verder leest raak je steeds meer nieuwsgierig. Je vraagt je af waar de personages elkaar van kennen en wat nu precies hun connectie is. Het boekje is vrij snel uitgelezen, maar dat kan ook niet anders met 120 pagina’s. Het verhaal kwam mij een soort van bekend voor. Of ik ooit een kerstfilm gezien heb die hierop leek of dat ik het teveel vergeleek met andere verhalen die ik gelezen heb, Ik weet het niet precies. Ik ben zeker benieuwd of andere lezers dit ook zo hebben ervaren. Iedereen die graag verhalen leest die zich afspelen rondom de kerst, zal dit boekje zeker kunnen waarderen.

Reacties op: Een verhaal dat zich afspeelt rondom kerst..

De betovering van Kerstmis - Kirsty Ferry