Kan een draak echt leren om te delen? Ruby is een heel brave draak. Ze houdt zich aan alle drakenregels: ze steelt van IEDEREEN en deelt haar spullen met NIEMAND. De andere dieren zijn het helemaal zat. Konden ze de drakenregels maar veranderen... Een mooi, sprookjesachtig verhaal leert samen te spelen en samen te delen.

“Draken delen niet!” is een prentenboek die zowel geschreven als geïllustreerd is door Nicola Kinnear. Je herkent haar manier van illustreren direct en het is elk boek weer een heel groot feest om alle prachtige illustraties te bekijken en het verhaal voor te lezen. De cover met de grote draak erop zal direct de aandacht van kinderen trekken in de boekhandel en eenmaal het boek open geslagen zal je zien dat de binnenkant zelfs nog veel mooier is. Samen dingen doen en spelen is toch veel leuker dan alleen?

De schrijfstijl van Nicola Kinnear is ontzettend prettig, vlot, vermakelijk en luchtig. Er staan geen moeilijke woorden in de tekst en het verhaal leest daardoor heel prettig en soepel weg. Het heeft precies de juiste hoeveelheid tekst, niet te kort maar ook zeker niet te langdradig. Wel heeft “draken delen niet!” een mooie boodschap. Ruby leeft via strenge regels, vanuit het drakenhandboek. Ze doet alles wat stoere draken moeten en horen te doen. Maar eigenlijk zijn de regels helemaal niet zo leuk en lief. Je kunt namelijk wel gemeen zijn tegen andere of ze laten schrikken, of stelen, waardoor je alle spullen van de wereld hebt, maar als je geen vrienden hebt om mee te spelen is het leven ook maar eenzaam. Misschien is het tijd om nieuwe regels te bedenken.

De tekst en de illustraties vullen elkaar heel mooi aan en versterken het verhaal. Kinderen zien het complete verhaal als een film voor hun ogen tot leven komen en kunnen zich daardoor nog beter inleven. De illustraties zitten vol met details en er valt dus onder het lezen ook genoeg te bekijken. De mooie paginagrote illustraties zijn absoluut de kracht van dit prentenboek, wat een feest aan warme en verschillende kleuren. Bij sommige pagina’s zullen kinderen echt het wauw-effect hebben, zo prachtig zijn de illustraties. Het is een ideaal prentenboek om voor te lezen en samen met de kinderen van te genieten. Ook vond ik het heel tof om te zien dat de verschillende emoties af te lezen zijn van het gezicht van Ruby en de andere dieren. “Dranken delen niet” is absoluut een aanrader voor kinderen vanaf drie/vier jaar!

Reacties op: Niet stelen maar delen!

Draken delen niet! - Nicola Kinnear