Hun vader vertelde altijd over een walvis die wel zes keer zo groot was als hun huis en die een geluid kon maken waarvan ijs begint te trillen of zelfs van zou breken. Die walvis, zei vader, zwom ooit rondom hun huis in het hoge koude Noorden. Maar Cuno en Aia hadden de walvis nog nooit gezien of gehoord! Toch moest Cuno iedere dag aan de walvis denken en uren- en dagenlang tuurde hij over de zee en de ijzige vlaktes in de hoop de walvis te zien of te horen. Als Aia op een dag verdwaalt op het smeltende ijs en Cuno haar niet kan helpen, komt er hulp vanuit de zee!

In ”een walvis zo groot…” volgen we Cuno en zijn zusje Aia. De band die ze samen hebben is een typische broer-zus band. Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar. Ze kibbelen samen maar als het erop aankomt zijn ze er voor elkaar. Samen gaan de twee op zoek naar de grote walvis. Ze vinden deze walvis beide erg fascinerend. Hoe kan het dat iets zo groot is maar ze het niet kunnen vinden. Natuurlijk is de zee nog vele malen groter en dieper dan je kunt zien. Kinderen beseffen door dit verhaal dat ze eigenlijk maar een heel klein onderdeel zijn van de wereld en dat er nog zoveel meer is dan dat je zelf kunt zien. In dit prentenboeken laten ze heel mooi de leegte van het nu nog ijzige Noorden zien. Het geeft echt heel mooi die winterse sfeer weer, met al die ijsschotsen enz.

De illustraties in “een walvis zo groot..” zijn heel erg bijzonder en uniek. Ze stralen rust uit en zijn heel eenvoudig, simpel en weids opgezet. Toch geven de illustraties precies alles weer wat bij dit verhaal hoort en past. Er zijn niet veel details, maar dat doet absoluut geen afbreuk aan het verhaal. De kleuren zijn kalm en zacht en daardoor is het erg prettig om naar de illustraties te kijken. De tekst en illustraties vullen elkaar perfect aan en daardoor begrijpen jonge kinderen het verhaal ook goed. Het verhaal leest heel fijn en soepel voor, zonder moeilijk woorden. Het is zeker een fijn verhaal om voor te lezen voor het slapen gaan.

De schrijfstijl van Daniel Frost is prettig, vlot en kindvriendelijk. Het verhaal leest als een soort van legende weg, het is avontuurlijk en een beetje mysterieus. Vanaf het begin ben je enorm nieuwsgierig of ze de grote walvis ooit zullen gaan vinden. Het boek is vooral erg leuk om voor te lezen aan peuters en kleuters en in deze leeftijdsgroep ook goed in te zetten rondom bijv. een winter thema in de klas.

Reacties op: Een simpel en eenvoudig verhaal, maar juist daardoor prachtig!

Een walvis zo groot als… -