Hoe is de wereld ontstaan? Waar komen wij mensen vandaan? Waren de dieren er altijd al? Dit verhaal neemt de jonge lezer mee op een ontdekkingsreis door de evolutie van het leven op aarde. Leer alles over hoe de wereld ontstaan is en wat het allemaal ontwikkeld heeft in de loop van de tijd. De aarde groeit, de mensen groeien, de wereld verandert zou het ooit klaar zijn?

In “en de wereld zei ja” vertelt Kaia Dahle Nyhus over het ontstaan van de wereld, zonder te oordelen of haar meningen over alles te geven. Het is een verhaal over de tijd, over ontstaan en over groeien en ontwikkelen, wat de invloeden zijn van de mens op de wereld en ga zo maar door. Je vliegt op een hele simpele en eenvoudige manier door de tijd heen. Er worden belangrijke stappen in de ontwikkeling van de wereld genoemd, maar er worden geen grote hoeveelheden kennis en informatie op je neer gegooid. Alles blijft kort en bondig omschreven, maar wel precies zoals het ging en daarom is dit verhaal zeker ontzettend leerzaam.

De illustraties maken je erg nieuwsgierig en je blijft ernaar kijken. De illustraties zijn absoluut bijzonder en uniek, ze hebben wel een iets wat aparte en vreemde uitstraling. Soms vond ik het een beetje lijken op tekeningen van oude volksstammen, geen idee hoe ik dit anders kan omschrijven. Sommige illustraties vond ik wat te heftig en misschien ook te moeilijk/onduidelijk voor jonge kinderen, maar vanaf de middenbouw of voor hele nieuwsgierige oudere kleuters is dit een prima verhaal dat naar mijn idee het ontstaan van de wereld mooi uitgelegd heeft. De illustraties roepen zeker vragen op en het zal kinderen ook zet zeker aanzetten tot praten en nadenken over de wereld. Mede daardoor is dit boek ook zeer mooi om in de klas samen te lezen en te bespreken.

De vertel manier van Kaia Dahle Nyhus leest heel erg prettig weg, alsof je het als voorlezer ook echt zelf aan het vertellen bent. De tekst bevat geen extreme moeilijke woorden en er wordt ook niet om de heftige dingen in de tijd heen gedraaid. Het was er en dus staat het hierin (kort) beschreven. Het was en is absoluut niet allemaal positief en rozengeur en maneschijn, heel mooi dat dat naar voren komt. De mens blijft zich ontwikkelen, de wereld ook, is het ooit genoeg? Waarschijnlijk niet, maar dat zal de tijd ons leren.

Reacties op: Een mooi verhaal over de evolutie van het leven op aarde!

En de wereld zei ja - Kaia Dahle Nyhus