Maak kennis met Hamley, het avontuurlijke zwarte katje dat mensen verstaat. Samen met haar zusjes en haar moeder woont ze in een gezellig huis, en wordt ze vertroeteld door haar baasje Viola. Viola is jarig, en bij een verjaardag hoort taart. Alleen, zo zeggen de andere katten: dieren krijgen nooit taart, en hun verjaardagen worden nooit gevierd. Dus besluit Hamley om dit te veranderen. Ze gaat op zoek naar taart voor haar dierenfamilie, en belandt zo in een bakkerij.

“Hamley is Jarig” is het eerste boek in een gloednieuwe jeugdreeks geschreven door Sandra J. Paul. Dit verhaal gaat over Hamley, zij is een lieve, schattige, ondernemende en nieuwsgierige zwarte kitten, die we stiekem allemaal wel willen adopteren. Zodra je de omslag ziet van dit boek maakt dit je meteen vrolijk en blij. Het zal ook zeker direct de aandacht van kinderen trekken. Ik durf te wedden dat zij er niet langs zullen kunnen lopen in de boekhandel zonder een: AWH! Ook de schutbladen staan vol met zwarte katten en er staan op meerdere pagina’s zwarte kattenpootjes afgebeeld. Daarnaast bevat het boek ook nog eens allemaal verschillende illustraties, volledig in kleur. Dat geeft een kinderboek toch zeker wel net even iets extra’s. Wat ook erg fijn is, is dat het boek niet bomvol illustraties staat, waardoor de rust wel bewaard is gebleven. Het is precies mooi in balans.

Het lettertype is wat groter en ruimer, wat natuurlijk enorm fijn is voor beginnende lezertjes. Ook de hoofdstukken zijn van een fijn formaat, zodat kinderen goed van hoofdstuk tot hoofdstuk kunnen lezen, zonder dat het teveel is. “Hamley is jarig” bestaat uit 105 pagina’s met kattenkwaad, opgedeeld in vijftien, leuke en gevarieerde hoofstukken. Het verhaal is op geen enkel ogenblik saai, Hamley komt namelijk in verschillende leuke, spannende, herkenbare en lekkere (iets met taarten) situaties terecht. Kinderen zullen alle kleine avonturen die Hamley meemaakt met heel veel plezier lezen.

De schrijfstijl van Sandra J. Paul is heel speels, kindvriendelijk, plezierig en beeldend. Je ziet het verhaal echt als een film voor je ogen afspelen en daardoor kunnen kinderen zich veel beter inleven in het verhaal. “Hamley is jarig” is zelf te lezen vanaf ongeveer acht jaar, maar voorlezen kan natuurlijk al veel eerder. Begin augustus zal er een tweede deel in de serie verschijnen, onder de titel “Hamley op pompoenjacht”. Wij kijken er hier thuis in elk geval alvast enorm naar uit!

Reacties op: Wat een plezierig kinderboek!

Hamley is jarig - Sandra J. Paul