Max en zijn beste vrienden Lotte en Mo zijn bezorgd om de zwartvoet-bunzing. Die wordt met uitsterven bedreigd. Maar om het dier te redden is veel geld nodig. Hoe krijgen ze ooit een groot bedrag bij elkaar? Door een bank te beroven, verzint Mo voor de grap. Dat zijn ze natuurlijk niet echt van plan. Hoewel… Joris uit hun klas beweert dat hij weet hoe dat moet, een bank overvallen. Voor ze het weten, raken Max, Lotte en Mo betrokken bij Joris' plan.

“Hoe beroof je een bank” is weer een fantastisch boek uit de tijgerlezen-serie. Wij zijn hier thuis ook zeker weer enorm fan van dit nieuwe grappige en in dit geval ook een beetje spannend verhaal. Dit verhaaltje is voor de iets geoefende lezer, de teksten zijn namelijk in dit boekje iets langer. Wel zijn de hoofdstukken kort en bondig, ook het lettertype is overzichtelijk en de letters zijn iets groter dan in andere boeken, wat natuurlijk fijn en prettig is als je nog niet zo lang leest. De vormgeving is ook ontzettend gaaf gedaan, op een hele kindvriendelijke en speelse manier. Compleet gekleurde pagina’s en dik en groot gedrukte zinnen/woorden, dat zijn toch wel echt pluspunten.

De schrijfstijl van Pim Lammers is vooral vlot en (extreem) grappig. Je denkt geregeld bij jezelf hoe verzint hij het. De drie vrienden komen van de en ene grappige situatie in de andere terecht. Uiteindelijk komen ze als helden uit de bus en blijken er betere manieren te zijn om geld in te zamelen van de zwartvoet-bunzing. Er is echt gebruik gemaakt van de belevingswereld van kinderen wat de meeste onderwerpen die voorbij komen sluiten daar mooi op aan. Tussen alle gekheid zit ook nog heel subtiel een mooie boodschap door het verhaal heel verweven.

“Hoe beroof je een bank” zit vol met gave illustraties van Loes Riphagen, zowel grote als kleine illustraties kleuren dit boek. Ondanks dat ik eerder alleen prentenboeken van Loes Riphagen heb gelezen, vind ik dit ook wel ontzettend goed bij haar passen! Haar manier van illustreren is heel herkenbaar en ze blijft altijd dichtbij haar eigen stijl. Tekst en illustraties sluiten perfect op elkaar en haar illustraties zijn vaak met een leuke grappige twist, iets wat kinderen zeker aan zal spreken. De verhouding tekst en illustraties is ook perfect, er zijn net genoeg illustraties om af en toe gewoon even lekker te kijken en pauze te nemen van het lezen. Voor kinderen die nog niet zo lang lezen, is dit natuurlijk erg aangenaam. Met “hoe beroof je een bank” hebben kinderen gegarandeerd een hoop leesplezier. Natuurlijk is dit boekje ook zeker geschikt om voor te lezen, als kinderen nog niet zelf kunnen lezen.

“Hoe beroof je een bank” is een boek uit de tijgerlezen serie. Onderzoek wijst uit dat kinderen het fijnste leren lezen als ze zelf naar een boek grijpen. Daarom is de serie Tijgerlezen ontwikkeld voor beginnende lezers van vijf tot negen jaar. De boeken in deze serie voldoen aan de belangrijkste criteria van kinderen. Ze zijn spannend of grappig en hebben altijd veel illustraties. Meer informatie kun je vinden op www.tijgerlezen.nl of op www.naarschoolmetquerido.nl

Reacties op: Een fijn tijgerlezen boek voor de iets geoefende lezer!

Hoe beroof je een bank? - Pim Lammers