Herman het hangbuikzwijn houdt niet van wedstrijdjes. Die vindt hij maar gedoe. De kippen kakelen juist elke ochtend om het hardst wie de eerste is, de beste, de snelste. Op een dag denkt Herman: ik zal ze eens laten zien wie hier de snelste is. Alle dieren moedigen hem aan. Hup Herman! Hup Herman! Maar is dat eigenlijk wel zo belangrijk, winnen of verliezen?

Herman is gewoon Herman. Na het lezen van dit prentenboek hou je echt een beetje van Herman het hangbuikzwijn. Hij vindt zijn leven wel prima zoals het is, maar schijnbaar is winnen toch wel heel belangrijk. Aangezien de kippen en de haan het daar altijd over hebben. Eigenlijk irriteert het Herman vooral, maar wat nu als hij iedereen voor eens en altijd laat zien wie de echte winnaar is. Herman besluit dus mee te doen aan een wedstrijd en alle dieren moedigen hem aan. Alleen is het nu echt zo belangrijk of je wint of verliest? Is meedoen en plezier hebben niet nog veel belangrijker? Misschien is Herman wel gewoon blij met hoe zijn leven is. Hij heeft tenslotte zijn eigen sterke punten.

“Hup Herman!” laat kinderen inzien dat ze goed zijn zoals ze zijn. Dat iedereen zijn sterke punten heeft en ergens goed in is. Niet iedereen kan goed zijn in alles en dat hoeft ook helemaal niet. Het verhaal is op een hele fijne, luchtige en vlotte manier geschreven door Yvonne Jagtenberg. Dit prentenboek is ontzettend leuk om voor te lezen, zowel als ouder als voor de klas. Je kunt met kinderen hele mooie gesprekken voeren over dit prentenboek. Waar ben jij goed in? Of wat vind jij moeilijk? Heb jij weleens iets gewonnen of juist verloren. Vinden jullie plezier hebben belangrijker dan winnen?

De illustraties van Yvonne Jagtenberg zijn echt ge-wel-dig! Speels en vrolijk en de modder spettert echt van de pagina’s af. De hysterie van de kippen merk je zelfs aan de illustraties, je hoort ze gewoon bijna kakelen. De illustraties zijn niet overdreven kleurrijk, wat erg goed bij het verhaal past. Elke keer als mijn zoontje Herman zag zei hij, awh! Gewoon het hele personage van Herman het hangbuikzwijn in de hoofdrol was al een hit op zich. “Hup Herman!” is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer vier jaar.

Reacties op: Winnen of verliezen??

Hup Herman! - Yvonne Jagtenberg